کد خبر: ۱۰۳۵۶۸
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۶/۲۴

نسخه پیشنهادی رضا ضرابیه مدیرعامل بیمه سامان

سندیکای بیمه‌گران به یک نهاد دیجیتال تبدیل شود

رضا ضرابیه، مدیرعامل شرکت بیمه سامان در نوشتاری درباره انتخابات سندیکای بیمه‌گران ایران که ۲۵ شهریورماه برگزار خواهد شد، می نویسد: اساسنامه جدید سندیکا بیمه‌گران ایران که پس از پانزده سال موردبازنگری قرار گرفت و در اوایل مردادماه سال جاری توسط شورای عالی بیمه تصویب شد می‌تواند نقطه عطفی برای صنعت بیمه کشور باشد.
سندیکای بیمه‌گران به یک نهاد دیجیتال تبدیل شود

رضا ضرابیه، مدیرعامل شرکت بیمه سامان در نوشتاری درباره انتخابات سندیکای بیمه‌گران ایران که 25 شهریورماه برگزار خواهد شد، می نویسد: اساسنامه جدید سندیکا بیمه‌گران ایران که پس از پانزده سال موردبازنگری قرار گرفت و در اوایل مردادماه سال جاری توسط شورای عالی بیمه تصویب شد می‌تواند نقطه عطفی برای صنعت بیمه کشور باشد.

اگرچه اساسنامه قبلی (مصوب 1383) مسائل و مقتضیات زمان خود را پوشش می‌داد، لیکن با افزایش تعداد شرکت‌های بیمه، توسعه قوانین و مقررات کشور ازجمله مصوبات شورای عالی بیمه، افزایش شفافیت و الزامات بیمه گری ظرف سالهای گذشته در دنیا (ازجمله معرفی مقررات توانگری مالی Solvency II در سال 2009 و استقرار آن در 2016، استقرار استاندارد حسابداری IFRS 4 مربوط به شرکت‌های بیمه در 2005 و IFRS 9 در 2014 و معرفی IFRS 17 و برنامه‌ریز برای پیاده‌سازی آن در سال 2020) و ظهور فناوری‌های نوین همه باعث شده‌اند که نیاز به تغییر و بهبود محیط کسب‌وکار بیمه در کشور کاملاً احساس شود.

اگرچه شورای عالی بیمه، به‌عنوان نهاد قانون‌گذار صنعت بیمه کشور، به‌درستی اهداف و وظایف سندیکا را شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات تعیین کرده است، لیکن در وضعیت کنونی صنعت بیمه به نظر می‌رسد بهبود محیط کسب‌وکار یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های سندیکا بیمه‌گران باشد. در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه برای صنعت بیمه هدف‌گذاری شده است که تا پایان سال 1400 ضریب نفوذ بیمه را از وضعیت کنونی (3/2 درصد) به 7 درصد افزایش دهد. همچنین در پایان این برنامه پنج‌ساله سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی صنعت بیمه از 16 درصد جاری به 50 درصد می‌بایست افزایش یابد.

این به این معنی است که ظرف دو سال نیم باقی‌مانده از برنامه پنج‌ساله ششم، صنعت بیمه می‌بایست رشد شتاب‌یافته (Accelerated Growth) داشته باشد. تأمین رشد شتاب‌یافته در این صنعت با بهره‌گیری از فناوری و توسعه شبکه فروش امکان‌پذیر خواهد بود. صنعت بیمه به علت ماهیت کاری آن‌که متشکل از محاسبات آماری و ریاضیات و دانش حقوق و قراردادهاست، استعداد زیادی دارد که با بهره‌گیری از فناوری به‌شدت تغییر کند.

داده‌هایی که هم‌اکنون در اختیار شرکت‌های بیمه است می‌توانند تجمیع و تحلیل شوند و نگاه ما را نسبت به ریسک‌هایی که با انعقاد قراردادهای بیمه آن‌ها را مدیریت می‌کنیم به‌کلی تغییر دهند و فرآیند ارزیابی ریسک و پرداخت خسارت را به‌شدت تسریع کنند. فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات می‌توانند روش دسترسی مشتریان به شرکت‌های بیمه و بالعکس را تسهیل و دگرگون کنند و با توسعه دسترسی حجم عرضه خدمات و فروش محصولات بیمه را به‌شدت رشد دهند. در وضعیت کنونی تنها این‌گونه تحولات است که می‌تواند ضریب نفوذ بیمه در کشورمان را به متوسط جهانی آن در طی سال‌های برنامه ششم توسعه برساند.

حال سندیکا بیمه‌گران ایران در مقطعی با بازنگری اساسنامه روبرو شده است که همه این فرصت‌ها و نیازها در بازار بیمه کشور فراهم است. در دوران جدیدش سندیکا می‌بایست به‌کلی تغییر رویکرد دهد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری و نوآوری در کشورمان در جهت نیل به اهداف و انجام وظایف خود قدم‌هایی بلند بردارد.

سندیکا بیمه‌گران ایران می‌بایست تبدیل به یک‌نهاد دیجیتال شود. در صنعتی که نهاد ناظر و بزرگ‌ترین بیمه‌گر اتکائی آن چند سال متوالی رتبه یک دولت الکترونیک را کسب می‌کند انتظار می‌رود که نهادهای صنفی آن نیز کاملاً دیجیتال باشد.

تصمیمات اثربخشی ظرف سال‌های اخیر در سندیکا بیمه‌گران به‌عنوان‌مثال در مورد نحوه کار با شرکت‌های خودروساز گرفته شد و مهم‌تر از آن، به‌خوبی اجرا شد. یکی از علل اصلی که این تصمیمات صنفی قابلیت پیاده‌سازی و اجرا داشت این بود که محوریت اجرا این تصمیمات سامانه جامع الکترونیکی تجمیع و تخصیص اطلاعات خودرویی (سامانه کاویس) بود.

صنعت بیمه کشور احتیاج دارد که داده‌هایش استانداردسازی (Data Standardization) شود، در یک انباره اطلاعات (Data Warehouse) واحد تجمیع شود و بر روی آن تحلیل انجام شود. صنعت بیمه کشور احتیاج دارد که با سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز خدماتی مانند وزارت بهداشت و درمان، بیمه تأمین اجتماعی، بیمارستان‌های و داروخانه‌ها و مراکز خدمات درمانی، پلیس راهور و ناجا، ثبت‌احوال، ثبت‌اسناد و غیره ارتباط الکترونیکی داشته باشد.

 علاوه بر آن در صنعت بیمه کشور لازم است شرکت‌های بیمه بتوانند با یکدیگر ارتباط الکترونیکی داشته باشند. این نوع ارتباط سال‌هاست که در صنعت بانکی کشور با سیستمی الکترونیکی به نام شبکه تبادل اطلاعات بین‌بانکی انجام می‌شود که عموم مردم آن را به‌عنوان شتاب» می‌شناسند. هر زمان که این ارتباط ایجاد شود، یک صنعت جدید، بنام صنعت خدمات ارزش‌افزوده بیمه، متولد خواهد شد. صنعتی که بیمه را با مفهوم نوینی به مردم معرفی خواهد کرد. صنعتی که تجربه استفاده مردم از بیمه را مترقی خواهد کرد. صنعتی که دسترسی و عرضه بیمه را متحول خواهد کرد. در صورت ارتباط الکترونیکی شرکت‌های بیمه با یکدیگر این امکان ایجاد می‌شود که کسب‌وکارهای جدیدی شکل گیرند، نیروهای جدید وارد این صنعت شوند، شغل ایجاد شود، ارزش خلق شود، درآمد و چرخش نقدینگی ایجاد شود و اقتصاد کشور بزرگ‌تر شود.

سندیکا بیمه‌گران ایران می‌بایست محور و مرکزیت ایجاد این اجماع الکترونیکی باشد. بر پایه این سامانه ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری نمایندگان و کارگزاران بیمه توانمند خواهند شد و کسب‌وکارهای جدید شکل خواهند گرفت. بدین طریق شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات خسارت (Third Party Administrators، TPA)، امدادرسان‌ها (Assistance Providers)، شرکت‌های تحلیل‌گر اطلاعات (که نمونه‌های آن را در صنعت بورس می‌بینیم)، شرکت‌های مقایسه قیمت (Aggregators) و هر شرکت و استارتاپی که بتواند با ایجاد ارتباط بین نمایندگان و کارگزاران و شرکت‌های بیمه و سایر صنایع (مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، مراکز خدمات درمانی، خودروسازها، تعمیرگاه‌ها، امداد خودروها، واردکنندگان و تعمیرگاه‌های تلفن‌های همراه و تجهیزات الکترونیکی، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سیستمهای اعلام و اطفاء حریق، سیستمهای امنیتی ساختمان‌ها، دوربین‌ها مدار بست و غیره) ارزش خلق کند، به مردم خدمات ارائه دهد و درآمد کسب کند در کشور امکان حضور و فعالیت پیدا می‌کند.

توانمندسازی نمایندگان و کارگزاران، توسعه شبکه عرضه بیمه به همراه حضور گسترده کسب‌وکارهای جدید و رقابت بین آن‌ها باعث خواهد شد که مردم کشورمان خدمات بیمه را به‌گونه‌ای دیگر، با سرعت بیشتر، همراه با راحتی و دقت بالا دریافت کنند و تجربه خوبی از بیمه در ذهنشان ایجاد شود که این ذهنیت مثبت، توسعه و ترویج فرهنگ بیمه را به دنبال خواهد داشت.

به این طریق است که سندیکا و متولیان آن می‌توانند نقش خود را در توسعه بیشتر کشور و ایجاد شغل و رشد اقتصادی به‌خوبی ارائه کنند.

با توجه به اینکه اصلی‌ترین سرمایه در صنایع بیمه و فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمایه‌های انسانی می‌باشند، برای پیاده‌سازی اهداف سندیکا، کلیه ارکان آن می‌بایست مجهز به نیروهایی باشند که تخصص و تجربه کار در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشند. با استقبال خوبی که از حضور نخبگان و متخصصین علی‌الخصوص در سال‌های اخیر در صنعت بیمه‌شده است، پیش‌بینی می‌شود با تداوم حمایت از اهالی فن و خبرگان بیمه و فناوری در بازه زمانی باقیمانده از برنامه توسعه ششم شاهد رشد شتاب‌یافته صنعت بیمه در کشورمان باشیم که نتیجه آن ایجاد هزاران شغل در هرسال، افزایش ضریب نفوذ بیمه و رشد اقتصاد کشورمان خواهد بود.



ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربازديد‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به شبکه اطلاع رسانی دنیای بانک می باشد.
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ