کد خبر: ۱۰۳۸۵۳
۱۷:۸ - ۱۳۹۸/۷/۶

پرسش دنیای بانک و بیمه از بیمه‌گران

کدام شرکت خودروهای سرطانی را بیمه می‌کند؟

آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده در داخل و خارج شهرهای ایران بسیاری از ایرانیان را در معرض بیماری‌های حاد و خطرناک و مرگ‌آفرین از جمله سرطان کرده است. قانون می‌گوید تردد خودروهای فرسوده باید متوقف شود و مهم‌تر اینکه خدمات بیمه‌ای به مالکان و دارندگان خودروها و وسایط نقلیه پا به سن گذشته ارائه نشود. حالا سوال اینجاست که کدام شرکت بیمه‌ای همچنان خودروهای سرطانی را بیمه می‌کند؟
کدام شرکت خودروهای سرطانی را بیمه می‌کند؟

به گزارش دنیای بانک و بیمه، سوال مهمتر اینکه وقتی دیگر دستگاه‌های مسئول برابر قانون هوای پاک به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، آیا شرکت‌های بیمه‌ای به تنهایی می‌توانند از ارائه خدمات بیمه‌ای به این وسایط نقلیه پیر خودداری کنند؟ آیا در صنعت بیمه گزارشی از میزان خسارت وارده ناشی از تردد خودروهای فرسوده وجود دارد؟

ماده 8 قانون هوای پاک، که در سال 96 برای اجرا ابلاغ شده است، تاکید دارد: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.

همچنسن تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

قانون یادشده به صراحت اعلام می‌دارد: حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌کند.

تصمیم دولت چه بود؟

21 شهریور 1397 هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده ۸ قانون هوای پاک  آیین‌نامه اجرایی را تصویب کرد که بر اساس ماده یک این آیین‌نامه، جدول سن فرسودگی انواع خودروها به شرح زیر تعیین شده است:

ماده 2- برای خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین با قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی) سن فرسودگی براساس قوه محرکه احتراقی تعیین می‌شود.

ماده۳ـ سن مجاز تردد خودروهای ردیف‌های (۱)، (۱ ـ ۳)، (۲ ـ ۳) و (۷) در محدوده شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک، کرج و اهواز به میزان دو سال کمتر از سن مندرج در جدول موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه تعیین می‌شود.

ماده۴ـ در موارد زیر، دو سال به سن فرسودگی موضوع جدول ماده (۱) این آیین‌نامه اضافه می‌شود:

الف ـ کلیه خودروهای دیزلی در صورت نصب پالایش‌گر (فیلتر) دوده استاندارد حداقل دو سال قبل از رسیدن به سن فرسودگی موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه.

ب ـ تعویض واکنش ساز (کاتالیست) و سامانه (سیستم) آلایندگی اگزوز برای تاکسی‌های ردیف (۲ ـ ۲) جدول موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه .

تبصره ـ سازوکار اجرایی این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ظرف سه ماه تدوین و ابلاغ می‌شود.

ماده۵ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برابر ماده ۸ ‌قانون هوای پاک  با جریمه تردد خودروهای فرسوده مندرج در جدول جریمه¬های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاحات بعدی آن اعمال قانون کند.

ماده۶ ـ آن دسته از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر که در طرح‌های نوسازی اعلام شده توسط دولت ثبت نام کرده‌اند، تا زمان تحویل خودروی جدید و حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۸ از مقررات مربوط به خودروهای فرسوده موضوع ماده ۸ قانون هوای پاک مستثنی هستند.

تبصره ـ در صورتی که خودروهای جدید موضوع طرح‌های فوق‌الذکر آماده تحویل باشند و مالکان خودروهای مربوط از انجام اقدامات تکمیلی و یا پرداخت مبالغ مربوط به خرید خودروی جدید در موعد مقرر استنکاف کنند، استثنای موضوع این ماده درخصوص خودروهای مذکور از تاریخ پایان فرصت اقدام مالکان آنها، لغو می‌شود. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده۷ ـ وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی موظفند ظرف سه ماه نسبت به تدوین سایر راهکارهای کاهش سن ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر علاوه بر طرح‌های نوسازی اعلامشده ازسوی دولت و ارایه آنها به مراجع تصویب مربوط اقدام کنند.

ماده۸ ـ خودروهای موضوع تصویب‌نامه شماره۷۳۶۷۱/ت۵۰۲۳۴هـ مورخ ۱۳۹۵/۶/۱۷ مربوط به آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، از شمول این آیین‌نامه مستثنی هستند.

ماده۹ـ از تاریـخ ابـلاغ ایـن تصویب‌نامه، ردیـف (۴) تصـویب‌نامه شمـاره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۱۳۸۷/۶/۷ و اصلاحات بعدی آن و ردیف (۱) تصویب‌نامه ۲۱۲۳۲۶/ت۴۶۳۲۰هـ مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۶ لغو می‌شوند.

خطر تعلیق بازنشستگی خودروهای پیر

21  اردیبهشت‌ماه امسال بود که دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه با توجه به درخواست پلیس اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای عمومی به حالت تعلیق در آمده است، اعلام کرد: اصلاحیه مربوط به این ماده قانونی با همکاری دستگاه‌های متولی تهیه و بزودی به دولت ارسال می‌شود.

وحید حسینی اظهارکرد: بنا به نظر پلیس ممکن است بر اثر اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک، شهروندان تحت فشار اقتصادی قرار گیرند البته کمیسیون زیربنایی دولت از پلیس درخواست کرده است که مستندات و نتایج مطالعات میدانی خود را مبنی بر اینکه شرایط معیشتی مردم در پی اجرای این قانون آسیب می‌بیند را ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به درخواست پلیس اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای عمومی به حالت تعلیق درآمده است، گفت: این قانون باید برای سایر دستگاه‌ها اجرایی شود و طبق قانون، خودروهای بالای سن فرسودگی باید از شماره‌گذاری، خرید و فروش، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی منع شوند اما در شرایط موجود که اهتمامی برای نوسازی ناوگان عمومی وجود ندارد و از نوسازی خودروهای شخصی نیز حمایتی نمی‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه‌های مختلف اصلاحیه‌ای برای ماده ۸ قانون هوای پاک تهیه کرده است.

 

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه جدول سن فرسودگی برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها با مشارکت همه دستگاه‌ها تعیین و در مهرماه سال گذشته ابلاغ شد، در مورد مشکلات پیش روی ماده ۸ قانون هوای پاک تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی به‌ویژه سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند که منع تردد و اعمال جریمه برای خودروهای بالای سن فرسودگی امری منطقی است و حتی می‌توانیم برای خودروهای در حال تردد در کلانشهرها، سن فرسودگی را دو سال کمتر کنیم اما ممکن است محرومیت خودروهای بالای سن فرسودگی از بیمه و معاینه فنی مشکلاتی به لحاظ ایمنی و آلایندگی ایجاد کند بنابراین دنبال آن هستیم که این قانون اصلاح و خودروهای فرسوده از معاینه فنی و بیمه بهره‌مند شوند.

حسینی تاکید کرد: پیشنهاد ما در دبیرخانه کارگروه ملی این است که علاوه بر سن فرسودگی، سن اسقاط را نیز تعریف کنیم به‌طوری که خودروها در سن اسقاط از ترددها منع شود اما به سن فرسودگی که رسیدند، معاینه فنی را به‌صورت متوالی هر سه ماه یا شش ماه یکبار انجام دهند. نظر همه دستگاه‌ها را در این موضوع اخذ کرده‌ایم و در صورت جمع‌بندی نهایی، متن اصلاحیه را برای دولت می‌فرستیم تا پس از آن به منظور تصویب به مجلس ارائه شود.

عیسی کلانتری در دی‌ماه ۹۷ در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک گفت: اجرای قانون هوای پاک فریاد هر خودروساز، سندیکا، صنف و کارخانه‌ای را هم بلند کند این قانون را اجرایی خواهیم کرد. همکاران من در سازمان حفاظت محیط زیست باید خود را برای یک رودرویی بزرگ برای اجرای قانون هوای پاک آماده کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تردد ۶۰ هزار کامیون فرسوده و ۳۴۰۰ خودروی شرکت واحد در تهران اظهار کرد: ۵۵ درصد خودروهای شرکت واحد، فرسوده و آلاینده است. طی سال‌های گذشته حتی زمانی که نفت ۱۲۰ دلاری فروخته می‌شد هیچ سرمایه گذاری در این موارد نشد بنابراین در حال حاضر شاهد بروز این وضعیت در تهران هستیم و سال به سال بر تعداد این خودروهای فرسوده نیز اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون هوای پاک یک وظیفه ملی است هر چند که در این مسیر با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم شد، گفت: به‌طور قطع در صورت اجرای قانون هوای پاک در استان‌ها اولین گروه که به مدیران کل محیط زیست اعتراض می‌کنند، استانداری‌ها سپس نمایندگان مجلس و بعد از آن فرمانداری‌ها هستند. مدیران کل محیط زیست باید در برابر این گروه‌ها محکم بایستند. نباید در اجرای قانون هوای پاک از هیچ کسی بترسند و نباید به هیچکس باج سیاسی یا مالی بدهند.



ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربازديد‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به شبکه اطلاع رسانی دنیای بانک می باشد.
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ