کد خبر: ۸۹۶۸۲
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۸/۲۵

مدیریت هنر تحریم های آمریکایی

مدیریت هنر تحریم های آمریکایی

اسماعیل محمدی
بررسی راهبرد تحریمها یعنی اینکه چطور توانسته اند افعال کشور هدف و مورد تحریم را تغییر بدهند. درحال حاضر از اهمیت بالای برخوردار است، اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم تحریمها به ابزاری محبوب در سیاست خارجی ایالت متحده آمریکا تبدیل شده و میتواند در آینده برای سایر قدرتهای جهانی نیز به ابزاری مطلوب تبدیل شود. با اینحال اگرچه تحریمها توانسته اند نقش جدیدی در میان ابزارهای سیاست خارجه پیدا کنند، اما هنوز یک خأل مفهومی در گفتمان عمومی در این زمینه احساس میشود. به نوعی که هیچ ارزیابی دقیقی از نقش کامل و جامع این تحریمها وجود ندارد که آیا این اثر گذاری تحریم هاست که از جانب کشور اجرا کننده پیاده سازی می شود؟ و یا سوء مدیریت مدیرانی است که تحریم ها در آن کشور پیاده سازی می گردد؟

بررسی راهبرد تحریمها یعنی اینکه چطور توانسته اند افعال کشور هدف و مورد تحریم را تغییر بدهند. درحال حاضر از اهمیت بالای برخوردار است، اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم تحریمها به ابزاری محبوب در سیاست خارجی ایالت متحده آمریکا تبدیل شده و میتواند در آینده برای سایر قدرتهای جهانی نیز به ابزاری مطلوب تبدیل شود. با اینحال اگرچه تحریمها توانسته اند نقش جدیدی در میان ابزارهای سیاست خارجه پیدا کنند، اما هنوز یک خأل مفهومی در گفتمان عمومی در این زمینه احساس میشود. به نوعی که هیچ ارزیابی دقیقی از نقش کامل و جامع این تحریمها وجود ندارد که آیا این اثر گذاری تحریم هاست که از جانب کشور اجرا کننده پیاده سازی می شود؟ و یا سوء مدیریت مدیرانی است که تحریم ها در آن کشور پیاده سازی می گردد؟

یکی از حوزه هایی که تحریم ها نسبت به اعمال محدودیت های جدی از آن یاد می کند موضوع سیستم نظام بانکی کشور بعنوان بازوی مالی و تسهیل گری در انجام نقل و انتقالات ارزی منبعث از تسریع در روند تجارت خارجی آن کشور با سیستم مالی بین الملل است.  از همین رو در اجرای تحریم های 5 نوامبر علیه جمهوری اسلامی ایران دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به OFAC اقدام به احصاء کل سیستم نظام بانکی کشور در لیست شناخته شده SDN لیست نموده که صرفه نظر از محدودیت های مترتبه بر بانک هایی که در این لیست درج گردیده اند با تفکیک بین برخی از بانک ها با سایر موسسات مالی دیگر با پیش فرض تحریم های اولیه و ثانویه که پیش تر در مقالات قبلی از نگارنده به آن پرداخته شد سعی در نوعی وجاهت بخشی سیاسی و شاید تا حدودی حقوقی برای خود بوده است. همین روزنه کوچک که امروز حسب همین تفکیک پذیری سوئیفت آنها با بانک های خارجی مفتوح می باشد و آنهم نه به خاطر لطف و از سر تغییر رویکرد جمهوری اسلامی ایران که بحق موضوعی حاکمیتی و غیر قابل مذاکره با دولت خارجی است بلکه بخاطر وجاهت بخشی سیاسی به دولت آمریکا خزانه داری آن کشور دست به این تفکیک پذیری زده است. با حفظ و ملحوظ نظر قراردادن این نکته بسیار حائز اهمیت و ضرورت آگاهی مدیران عالی سیستم بانکی کشور از شرایط موجود و رویکرد مدیریتی در مفهوم عالی آن یعنی فرایند به‌کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد، باید مد نظر و چراغ راه باشد.

لذا با تعیین چارچوب های سیاستی بدور از ریسک های مترتبه که بایستی حسب مورد با توجه به ناشناخته بودن ابعاد تحریم های اعمالی واکاووی گردد، هر یک از بانک ها بایستی بتواند بعنوان وظیفه ملی و دفاع از سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در شرایط موجود بعنوان یک بازوی کارآمد در کنار سیستم نظام بانکی اقدام به ادامه خدمت رسانی نماید. مدیریتِ هنر تحریم های آمریکایی واجب کفایی است بر مدیران ارزی سیستم بانکی کشور تا بتواند هدف غایی ایالات متحده آمریکا که بدرسی بستن همان روزنه های بانکی احصا نشده در لیست ثانویه است را مسدود نمایند و از تنگ‌تر شدن عرصه تجارت بر ایران جلوگیری نمایند. بایسته است باشناخت هر یک از خلاء های موجود در بخش های مربوطه و بدور از هرگونه شعار زدگی تحت عنوان دور زدن تحریم ها که در آتی اسباب ایجاد ادعاهای واهی مقامات آمریکایی و ایجاد حساسیت نماید پرهیز گردد.

نکته بعدی جایگاه روابط کارگزاری در عرصه تعاملات بانکی با بانک های خارجی است که در دوران پسا برجام تمام اهتمام بیش از حد انتظار خود را با وجود تمامی محدودیتهای مترتبه ناشی از قوانین و مقررات سیستم بانکی نظام بین الملل نسبت به ایجاد و ارتقاء سطح تعاملات و گشترش شبکه کارگزاری کمک وافری نموده است. با این حال حسب شرایط موجود وظیفه روابط کارگزاری در امور بین الملل بانک های ایرانی بیش از پیش سخت تر و حساستر از گذشته خواهد بود چرا که صرفه نظر از محدودیت های مترتب از اعمال تحریم ها، بایستی هوشیارانه نسبت به بررسی و واکاووی ریسک های مترتب بر پیشنهادات همکاری بانک های کوچک خارجی که با همه مشکلات موجود بدنبال همکاری با سیستم بانکی کشور هستند، باشند. نه تحت عنوان سختگیری و اقدام احتیاطی بیش از حد بلکه تحت عنوان پرهیز از ریسک های مترتب بر روابط کارگزاری که شناخت ساختار سهامداران، شناسایی سوابق اعضای هیات مدیره و مدیران اجرایی، بررسی روند میزان سود دهی، تعیین حد اعتباری و غیره مد نظر باشد. چرا که بسیاری از این پیشنهادات مطرح شده از جانب بانک های خارجی همچون مصادیقی که در سالهای پیش از برجام بر سیستم نظام بانکی کشور تحمیل شد، می تواند در آتی سبب بروز مشکلی بزرگتر از مدیریت تحریم های آمریکا بر یک بانک تحمیل نماید.

در پایان و در جهت جهت اجرای بالاترین استراتژی راهبردی کشور، که همواره بر شاخصهای اقتصادی تاکید داشته و موید آن است که مجاهدت اقتصادی یک تکلیف است، به فضل خداوند مدیران بانکی کشور بتوانند همچون گذشته سرافراز گام مثمر ثمری در پیشبرد اهداف نظام عالیه نظام برداشته و هنر تحریم های آمریکایی را مدیریت نمایند. /اختصاصی دنیای بانک

اسماعیل محمدی،کارشناس ارشد حقوق بین الملل و معاون اداره خزانه داری و روابط کارگزاری بانک شهر


ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربازديد‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به شبکه اطلاع رسانی دنیای بانک می باشد.
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ