بانک رفاه

آسیا، قطب بیمه ادغام و تملیک

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، طبق تحقیقات انجام شده توسط مرکز مشاوره ای "ویلیز تاور واتسون"، انتظار می رود بازار آسیا تا سه سال آینده به مرکزی برای فعالیت های اقتصادی ادغام و تملیک تبدیل شود.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این تحقیق بر این باورند، آسیا به بازاری تبدیل خواهد شد که این قبیل از فعالیت های اقتصادی در آن رشد چشمگیری خواهد داشت.

ادغام و تملیک، یکی دیگر از عملیات بانک های سرمایه گذاری است که معمولا در شرایط رونق اقتصادی جزو بخش های داغ بازار است و درآمد خوبی را برای بانک و متخصصان این حوزه فراهم می کند. به عبارتی دیگر ادغام و تملیک، جنبه ای از استراتژی، یا تامین مالی و یا مدیریت شرکتی است که با خرید، فروش، تقسیم و ترکیب شرکت های مختلف و نهادهای مشابه، می توانند به رشد سریع یک بنگاه در زمینه فعالیت خود و یا حوزه جدید، بدون ایجاد زیرنهاد و یا سرمایه گذاری مشترک کمک کند.

بیمه ادغام و تملیک در آسیا نسبت به دیگر بیمه های ناشناخته تر است و موانع بسیاری پیش رو دارد اما این نوع از بیمه در طول سال های گذشته نه تنها در جهان بلکه در آسیا به ویژه در سال جاری میلادی با رشد خوبی مواجه بوده است.

در این گزارش آمده است که ارزش معاملات در این بخش در بازار آسیا تا سال ۲۰۱۴ میلادی چهار برابر شده است و به مرز ۲۱٫۲ میلیارد دلار رسیده است؛ این در حالی است که ارزش معاملات با خریداران آسیایی با پنج برابر افزایش به رقم ۴۳ میلیارد دلار رسیده است.

در سطح جهانی، رقبای آسیایی و سرمایه گذاران صنعت بیمه بازیگران کلیدی در توسعه بازار اروپای غربی و آمریکای شمالی هستند. اما در مقایسه، فعالیت های جهانی ادغام و تملیک در بخش بیمه در سال ۲۰۱۵ میلادی با رشد خوبی مواجه بوده و به رقم ۱۲۹٫۳ میلیارد دلار در سال رسیده است.

به باور کارشناسان، ادغام و تملیک رقابت منفی را تبدیل به هم افزایی می‌ کند و امروز ضرورت آن به درستی احساس می‌شود‌. بحث ادغام و تملیک یک بحث صرفا مالی نیست این موضوع میان رشته ‌ای محسوب می‌ شود چون علاوه بر اینکه دارایی ‌ها و بدهی ‌ها در آن دخیل است مسایل اجتماعی و روانشناسی نیز در آن باید مورد توجه قرار گیرد‌.

طبق این گزارش، وقتی مردم فرانسه شاهد ادغام برند پژو با نیسان ژاپنی بودند تا مدت ‌ها بر سر تعصبی که روی برند پژو داشتند، پذیرای این ادغام نبودند پس در این مواقع نیاز به فرهنگ ‌سازی و مسایل اجتماعی در ادغام به شدت ضروری است‌. بنا براین، یکی از دلایل اینکه طرح ادغام و تملیک به شکست منجر می ‌شود، این است که طرح مناسب وجود نداشته یا زوایای مختلف آن دیده نشده اما نقطه‌ ای که از آن به عنوان نقطه شکست یاد می‌ کنند مسایل فرهنگی است‌. مسایل فرهنگی در کنار مسایل مالی و اداری نقش بسیار مهم و چشمگیری در موفقیت یا شکست این پروژه دارد‌.

در ادامه این گزارش آمده است که در هر منطقه بیمه گران از جمله حامیان اصلی فعالیت های ادغام و تملیک هستند، اگرچه آنان از بازیگران مهم نیز به شمار می روند. همچنین انتظار می رود که بیمه گران بین المللی در بازارهای توسعه یافته نقش مهمی را در بازارهای نوظهور آسیایی، اروپای مرکزی و شرقی، منطقه برمودا، خاورمیانه و آمریکای لاتین بازی کنند.

از سوی دیگر، انتظار می رود که شرکت های بین المللی فعال در بازارهای نوظهور نیز به عنوان دومین بازیگر کلیدی نقش مهمی را در توسعه بازار آسیا، آفریقا و اروپای غربی بازی کنند.

در این گزارش آمده است که تحقیق انجام شده توسط موسسه ویلیز تاور واتسون از سوی محققان بازار ادغام که در آن نظر ۷۵۰ مدیر اجرایی بیمه در بخش های مختلف نظیر عمر، اموال و تلفات و بیمه گران اتکایی در نظر گرفته شده، حمایت می شود. در این تحقیق سعی شده است تا چشم انداز این مدیران درباره صنعت بیمه ادغام و تملیک و برنامه ها و استراتژی های فردی آنان در نظر گرفته شود.

همچنین در این گزارش سعی شده تا شرکت های مورد تحقیق قرار گرفته شده از قاره های مختلف جهان مانند آمریکا، آسیا، و منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) به صورت برابر انتخاب شوند. مصاحبه با مدیران شرکت های فوق نیز در سه ماهه دوم و سوم سال گذشته میلادی انجام شده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا