بانک رفاه

ابقای ایران و کره شمالی در لیست سیاه دنیا

کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده است. به گزارش دنیای بانک به نقل از ایسنا، کارگروه ویژه اقدام مالی از فوریه ۲۰۲۰ در سایه همه‌گیری ویروس کرونا فرایند بررسی وضعیت کشورهایی که در لیست سیاه قرار داشتند را متوقف کرده بود.

پیش‌تر، این سازمان در سال ۲۰۱۹ به ترکیه هشدار داده بود که اگر این کشور در سال‌های آینده در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیشرفتی نداشته باشد، به فهرست خاکستری اضافه خواهد شد.

تحریم‌های کارگروه ویژه اقدام مالی علیه ایران شامل محدودیت در روابط مالی با شرکت‌های ایرانی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش در خصوص انجام هرگونه مبادله مالی با ایران به این کارگروه و ممانعت از احداث شعبه جدید بانک‌های ایران در خارج و بالعکس می‌شود. برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، پاکستان و اردن نیز در فهرست خاکستری FATF قرار گرفته‌اند.

FATF به بهانه تصویب نشدن دو لایحه مربوط به مقابله با پولشویی و پشتیبانی مالی از تروریسم از سوی ایران و عمل نکردن به تعهدات برخاسته از آن، ایران را در ایست سیاه خود قرار داده است. احمد وحیدی، وزیر کشور ایران به تازگی گفته است: آقایانی که FATF را درست کردند، و ادعا می کنند که همه سیستم های بانکی تخت کنترل ماست چرا مانع اقتصاد مواد مخدر نمی شوند؟ ما حق داریم بدبین باشیم. کسانی که این اقتصاد را اداره می کنند.

وزیر کشور گفت: آقایانی که FATF را درست کرده و می‌گویند ناظر بر فعالیت بانک‌های بین المللی هستند و کشورهای زیادی در دنیا به آن پیوسته‌اند چرا مانعی برای گردش مالی مواد مخدر ایجاد نمی‌کنند؟ به گزارش  مهر، احمد وحیدی امروز و در نشست بررسی تحولات افغانستان و پیامدهای روند مبارزه با مواد مخدر گفت: آیا جابجایی درآمدهای حاصل از خرید و فروش مواد مخدر به‌صورت دستی امکانپذیر است؟ پس این پول‌ها کجاست؟ آیا این منطقی است؟

وزیر کشور بیان کرد: آقایانی که FATF را درست کرده و ادعا می‌کنند ناظر بر فعالیت بانک‌های بین‌المللی هستیم و کشورهای زیادی در دنیا به ما پیوسته‌اند و سیستم‌های بانکی کشورهای دنیا در کنترل ماست؛ پس چرا مانعی برای اقتصاد و گردش مالی مواد مخدر ایجاد نمی‌کنند؟
وی عنوان کرد: ما حق داریم بدبین باشیم به اینکه همان کسانی که این اقتصاد را اداره می‌کنند، اتفاقاً همان کسانی باشند که در اداره همان بانک‌ها نیز دست دارند و همان کسانی هستند که در این سازمان‌هایی که ایجاد شده برای نظارت بر مثلاً مبارزه با پولشویی و به آنچه در کنوانسیون پالرمو تصویب شده است، عمل نمی‌کنند. آنها به این کنوانسیون پیوستند اما به آن عمل نمی‌کنند. این از انتقادات جدی ماست.
وحیدی تصریح کرد: پول‌های حاصل از خرید و فروش مواد مخدر در کجا می‌چرخد، طبیعتاً کسانی که این اقتصاد را می‌چرخانند و به راحتی از زیر تیغ نظارت‌های بانکی خارج می‌شوند، کارشان را در دنیا ادامه می‌دهند و به راحتی از انجام این تجارت دست نخواهند کشید. وزیر کشور عنوان کرد: آمریکایی‌ها ۲۰ سال در افغانستان بودند و هیچ کجایی از این کشور نبود که تحت سلطه آمریکایی‌ها نباشد. آنها با تمام قدرت و نظامی خود بر افغانستان سلطه یافته بودند.
وی با اشاره به سخنان سردار مؤمنی مبنی بر اینکه آخرین کشفیات مواد مخدر در همین یک سال گذشته حدود هزار و ۱۷۰ تن بوده است، گفت: این سوال پیش می‌آید که تا همین ۲ ماه قبل حاکمیت در افغانستان در دست کدام کشور بود؟ آنها به کسی که پاسخگو نبودند؛ چطور زنان و کودکان را در مجالس عزا و عروسی می‌کشتند اما چرا با مزارع کشت خشخاش برخورد نکردند. این مزارع با تصاویر ماهواره‌ای کاملاً قابل تشخیص و آتش زدن بود، چرا این کار را نکردند؟ وزیر کشور گفت: جلوی چشم دولت اشغالگری (آمریکا) که ۲۰ سال افغانستان را در کنترل داشت تولید مواد مخدر شاید حدود ۳۰ -۴۰ برابر رشد پیدا کرد.

دولت ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی برای خروج نام ایران از فهرست سیاه مالی دنیا ۴ لایجه به مجلس ارائه کرد که ۲ لایحه آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود اما این مجمع در نهایت لوایح را تصویب و تایید نکرد تا نام ایران همچنان در فهرست سیاه مالی دنیا باقی بماند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا