بانک رفاه

استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است

به گزارش دنیای بانک و

بیمه، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در گفت و گویی مجازی در کلاب‌هاوس در پاسخ به سوالی که به موضوع استقراض از بانک مرکزی از یکسو و طلبکاری دولت از این بانک اشاره داشت؛ گفت: اگر تلاش نشود بین ما و دکتر همتی اختلافی ایجاد شود؛ باید بگویم که رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می شود که برای پرداخت یارانه‌ها و … به حساب بانک مرکزی واریز می‎شود. مشکلی که دکتر همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمی شوند این رقم را تبدیل به ریال کند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمی توانند که طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا می برد.

وی با تاکید بر اینکه دکتر همتی هم این را قبول دارد و این به معنی نقص بانک مرکزی نیست؛ ادامه داد: استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است و دکتر همتی هم این را تایید می کند. سازمان برنامه و بانک مرکزی دو نهاد حاکمیتی هستند و ما مشکلات بانک مرکزی را درک می کنیم. طلبکار بودن دولت از بانک مرکزی یک واقعیت است و اینگونه نیست که بانک مرکزی از پرداخت آن استنکاف کند، بلکه توان آن را برای کنترل نرخ تورم ندارد.

معاون رئیس جمهور با حضور در گفت و گویی مجازی در کلاب‌هاوس در پاسخ به سوالی که به احتمال کاندیداتوری وی اشاره داشت، گفت: مطلقا کاندیدا نمی شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می کنم و برنامه تحصیلی‌‎ام را هم تدوین کرده‌‎ام.

این سوال بارها در کلاب هاوس از رئیس سازمان برنامه و بودجه پرسیده شد. محمدباقر نوبخت در پاسخ گفت: لایحه بودجه ١۴٠٠ بالغ بر ٨۵۴ هزار میلیارد بود که مجلس آن را به بیش از ١٢٠٠ میلیارد افزایش داد؛ مبالغی که در مجلس افزوده شد را در ردیف‎های مختلف افزودند؛ به برخی دستگاهها بیشتر و به برخی کمتر. ١٠٠ صفحه مجموعه این تغییرات است که به دولت ابلاغ شد. در اینکه به چه دستگاهی بیشتر یا کمتر دادند دخالتی نداشتیم و هرچه را که به دولت ابلاغ شده است؛اجرایی می کنیم.

حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست عنوان کرد: مجلس در آخرین جلسه علنی خود، به هیات رئیسه تفویض اختیار کرد تا جداول را بررسی کند. اینکه هیات رئیسه این حق تفویض شده نمایندگان را چگونه رعایت کرد، ما بی اطلاعیم. ما صرفا می توانیم از لایحه بودجه دفاع کنیم و نمی توانیم بگوییم که چرا حقتان را تفویض کردید. پس از آن هم ما فقط قانونی که ابلاغ شده را اجرا می کنیم. اینکه منویات نمایندگان را هیات رئیسه بررسی کرد یا نه، در حیطه اختیارات ما نیست و به آن ورود نمی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص آخرین‌ وضعیت دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: این لایحه در سازمان برنامه و بودجه درحال نهایی شدن است و احتمالا در هفته جاری یا نهایتا اوایل هفته آینده به دولت می‌رود و تلاش می‌شود قبل از اتمام کار دولت، به صورت قانون از مجلس تحویل بگیریم.

نوبخت با بیان اینکه ماموریت راهبردی و اصلی سازمان برنامه و بودجه، راهبری و رصد توسعه کشور است، گفت: این ماموریت باید با مطالعه به انجام برسد. نظارت و ارزشیابی مدیریت در نهادهای کشور نیز جزو وظایف ما بود.

او ادامه داد: باید در چارچوب وظایف از سازمان برنامه و بودجه کشور انتظار داشته باشیم. احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی خود وقت زیادی را از ما گرفت.نوبخت در ادامه به نتیجه رساندن سند آمایش سرزمین در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: مراحل بررسی این سند از پیش از انقلاب آغاز و امسال به نتیجه نهایی رسید. این نهاد با برنامه ریزی و سند برنامه ششم توسعه در پی رشد ۸ درصدی اقتصاد و همچنین ایجاد یک میلیون شغل بود.

تحریم و بسیاری از فشارها ما را به تدوین بودجه در سایه محدودیت های فروش نفت واداشت و البته شرایط منجر نشد تا حقوق ها و دستمزد ها با مشکل مواجه شوند. بخش بزرگی از بودجه حقوق و دستمزد است که تحت عنوان بند «و» بدون توجه به عملکرد باید پرداخت شود. البته بودجه عمرانی دستگاه ها و صورت وضعیت ها پرداخت می شود.

تمام یارانه پنهان که یک هزار و سیصد هزار میلیارد تومان است را شناسایی کرده و به شورای هماهنگی اقتصادی تقدیم کرده‌ایم. نه تنها یارانه پنهان مشخص است در این مسیر حتی معافیت های مالیاتی که بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز هم مشخص شده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا