بانک رفاه

انتقاد از بانک کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، علی مؤمن، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، با انتقاد از عملکرد بانک کشاورزی در ارائه تسهیلات به کشاورزان بیان داشت: کشاورزان برای گرفتن این تسهیلات باید راهی طولانی و مسیری سخت را طی کنند.

وی ادامه داد: بانک کشاورزی چه برای دادن وام کاشت و برداشت و چه برای وام‌های دیگر به کشاورز، ضامن و وثیقه های سنگین می‌خواهد و این در حالی است که در دستورالعمل‌ها آمده که اسناد مالکیت مزرعه‌ای کشاورز را باید بانک کشاورزی به عنوان وثیقه قبول کند که متأسفانه قبول نمی‌کند.

وی اظهار داشت: در ضمن بروکراسی اداری بانک کشاورزی آن چنان گسترده است که در کل به کشاورزان سخت می‌گیرند و این در حالی است که در بسیاری از موارد افرادی که نه کشاورز هستند و نه دامدار به راحتی می‌توانند از این تسهیلات و وام‌های بانک کشاورزی استفاده کنند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تأکید کرد: استمهال وام‌های کشاورزی و مسائل مربوط به خشکسالی‌های ۹۳ و ۹۴ به خصوص ۹۴ در هیئت دولت تصویب شده است و بایستی این وام‌ها را به مدت ۳ سال استمهال کنند.

وی گفت: اما در این رابطه آن‌ها نیامده‌اند که همان وام با همان مبلغ را استمهال کنند بلکه به منِ ارباب رجوع می‌گویند وام جدیدی به شما می‌دهیم و چنان چه وام اول ۱۶ درصد بوده است، این وام جدید با ۲۱ درصد به منِ کشاورز داده می‌شود و به تصور و حساب و کتاب خود، این گونه وام را استمهال کرده‌اند و این ظلم و اجحاف در حق کشاورزی است.

مؤمن تصریح کرد: البته مشکلات بانک کشاورزی در کل کشور یکسان نیست و خوشبختانه ما تا حدی با تعاملات توانسته‌ایم چنین مشکلاتی را در استان خود و برای کشاورزان حل کنیم اما در کل می‌توانم با قاطعیت بگویم که بانک کشاورزی به یک بانک تجاری تبدیل شده است.وی تأکید کرد: ۲۵ درصد وام‌های پرداختی در کل بانک‌های کشور باید به بخش کشاورزی و کشاورزان داده شود اما دریغ از ۲ درصد.

وی به موضوع صندوق بیمه محصولات کشاورز نیز اشاره کرد و به نسیم آنلاین گفت: کشاورزان در حال حاضر در رابطه با ندادن بیمه خسارات گلایه مند هستند به طور مثال در استان قم، ۵۰ درصد خسارت محصولی را که ۱۸ ماه بیمه شده است به کشاورزان نداده‌اند، این صندوق نیز زیرمجموعه بانک کشاورزی است.

مؤمن در پایان خاطرنشان کرد: وام می‌دهند، خوب هم می‌دهند اما به کسانی که با این بانک کار می‌کنند، اما کشاورزی که در یک روستا مشغول زراعت است که نمی‌تواند با بانک کار کند!

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا