بانک رفاه

ایران،بهشت سرمایه‌گذاران خارجی

ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی بهشت است. من برای اثبات این مسئله دو دلیل مهم دارم. دلیل اول این است که انرژی در ایران ارزان‌تر از بیشتر کشورهای جهان در اختیار تولید قرار می‌گیرد. نفت و گاز در ایران فراوان است و زمانی که یک سرمایه‌گذار خارجی قصد داشته باشد در کشور خودش یا کشور دیگری جز ایران که انرژی به این ارزانی ندارد کسب‌وکاری راه بیندازد، ناچار است هزینه حمل‌ونقل، تعرفه واردات و سود واردکننده را پرداخت کند اما در ایران چنین هزینه‌هایی از پیش پای تولید برداشته می‌شود.

دلیل دوم، نیروی کار ارزان است. نیروی کار در ایران ارزان است و البته نیروی کار متخصص زیاد داریم که متأسفانه در حال حاضر به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی مناسب در مشاغل نامتناسب با تخصصشان کار می‌کنند. شرایط نیروی کار در ایران به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند با حقوقی کمتر ازآنچه در کشور خودش به کارگر خودش می‌پردازد نیروی کار استخدام کند.

این دو دلیل مهم ایران را تبدیل به بهشتی برای سرمایه‌گذاران می‌کند و البته نباید نادیده گرفت که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و احداث کارخانه در ایران به نفع اقتصاد ایران هم هست.

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به دلیل نرخ رشد منفی اقتصاد در دوره دولت‌های نهم و دهم و تورم بالای ۴۰ درصد به پایین‌ترین سطح رسیده است. این شاخص‌ها برای اقتصاد وحشتناک است و به‌طور حتم هیچ سرمایه‌گذار خارجی در کشوری با این میزان تورم و رشد اقتصادی همکاری نمی‌کند.  شرکت‌های خارجی به‌طور حتم پیش از هر اقدامی شاخص‌های اقتصادی کشورها را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها باید به این سؤال بزرگ پاسخ دهند که باوجود نیروی کار ارزان و انرژی فراوان و ارزان در ایران سرمایه‌گذاری در این کشور تا چه سودآور است؟

لغو تحریم‌های بین‌المللی برای کشورمان نقطه مهمی بود. باوجود تحریم‌ها بدون تردید هیچ سرمایه‌گذار خارجی پایش را به ایران نمی‌گذاشت حتی باوجود مزایایی مثل انرژی و نیروی کار ارزان. در حال حاضر این تحریم‌های آزاردهنده وجود ندارد و شرایط از این منظر به نفع اقتصاد ایران است.

دولت یازدهم اعلام کرده است که در شش ماه ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده است اما نکته مهم این است که دولت باید سطح فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در آمارها شفاف کند. به نظر من فاینانس به‌هیچ‌وجه سرمایه‌گذاری خارجی تلقی نمی‌شود به این دلیل که فاینانس وامی است که باید روزی پرداخت شود.در شرایط فعلی نیازمند روشن شدن آماری هستیم که دولت به‌طورکلی از سرمایه‌گذاری خارجی ارائه می‌دهد و البته روشن و شفافیت بیشتر آمار به بهبود زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک می‌کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا