بانک رفاه

ایران و آمریکا توافق احیای برجام را امضا می کنند؟

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه فضا برای مصالحه بیشتر درباره برجام به اتمام رسیده، تاکید کرد اکنون متنی را روی میز گذاشتم که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای احیای برجام می پردازد. اما علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد کشورمان می گوید: ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات احیای برجام نوشت: پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شماری با اعضای برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های قابل توجه بیشتر دیگر تمام شده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای احیای برجام می پردازد.

در ادامه این یادداشت آمده است: این متن بهترین توافق ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکان پذیر می دانم. این یک توافق کامل نیست، اما تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می دهد و شامل مصالحه هایی است که به سختی توسط همه طرف ها به دست آمده است. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده شود و پتانسیل بزرگ توافق کاملاً اجرا شده آزاد شود. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری را در دسترس نمی بینم.

ما همچنین می‌دانیم که در تهران پس از تجربه منفی سال‌های اخیر، نسبت به اجرای کامل توافق تردیدهای قابل توجهی وجود دارد. با این حال، توافق روی میز نشان‌دهنده عزم همه شرکت‌کنندگان برجام برای تضمین پایداری آن، از جمله تعهد رئیس‌جمهور جو بایدن و تضمین‌های ایالات متحده در این زمینه است. در نتیجه، توافق از حرکات یکجانبه بالقوه برای تضعیف آن محافظت می شود.

اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی سریع برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به برجام کاملاً اجرا شده فرا رسیده است. این توافق در خدمت عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها است و نشان می‌دهد که در زمان‌های آشفته، توافق‌های بین‌المللی متعادل هنوز امکان‌پذیر است.

اگر توافق رد شود، ما در معرض خطر یک بحران هسته ای خطرناک هستیم که در برابر چشم انداز افزایش انزوای ایران و مردم آن قرار دارد. این مسئولیت مشترک ما است که توافق را منعقد کنیم.

توییت جدید باقری کنی

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای احیای برجام هم در توییتی نوشت: در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

گفتگوی تلفنی با میانجی ایران و آمریکا
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان در خصوص مسائل دوجانبه و برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان درباره آخرین تحولات گفتگوهای وین با اشاره به ابتکارات طرف ایرانی برای بازماندن پنجره دیپلماسی تاکید کرد: مرحله نهایی توافق به دو مؤلفه واقع بینی و انعطاف پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملا جدی می باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است.بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به ارزیابی وی از طرفهای مختلف مذاکره کننده در وین، دیدگاه کشورش در خصوص ضرورت نیل به توافق در مذاکرات هسته ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما معتقدیم که همه طرف ها خواستار رسیدن به توافق نهایی هستند و فرصتی طلایی برای رسیدن به یک توافق فراهم شده است.وزیر امور خارجه عمان خاطر نشان کرد: عمان همواره از حصول توافق نهایی در مذاکرات وین و خواسته های مشروع ایران حمایت می‌کند.
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا