بانک رفاه

بانک پاسارگاد در برابر ۲۲ پرسش سخت

بانک پاسارگاد در حالی به کنفرانس اطلاع‌رسانی برای پاسخ به پرسش‌های کلیدی فعالان بازار سرمایه رفته که هنوز بسیاری می‌خواهند بیشتر از جزییات این بانک با شرکت‌های زیرمجموعه و البته سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش معادن ازجمله مدیکو بدانند. موضوعی که بارها در کنفرانس‌های اطلاع‌رسانی این بانک پرسیده شده و به نظر می‌رسد که فعالان بازار سرمایه و البته سهامداران این بانک می‌خواهند تا این بار شخص مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد به پاسخ‌های کلی پایان دهد و دقیق‌تر آمار و ارقام موردنظر سهامداران را فاش کند.

آیا نتیجه پاسخ مجید قاسمی به این پرسش‌ها باعث اقناع فعالان بازار سرمایه خواهد شد یا اینکه همچنان ابهام‌ها باقی خواهد ماند؟ مهدی فرازمند، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری فراز ایده نوین آفرین تک با طرح پرسش‌هایی از بانک پاسارگاد می‌خواهد تا شفاف بگوید: مجموعاً ارزش بازار کل سهام میدکو، آریان و بپاس در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۹۹ در پرتفوی گروه چند میلیون ریال است و درصد مالکیت شرکت بانک پاسارگاد (سهامی عام) در شرکت مبنای خاورمیانه (سهامی خاص) چند میلیون ریال شده، آخرین مبلغ حقوق صاحبان سهام شرکت مبنای خاورمیانه چند میلیون ریال است. او همچنین این سؤال را مطرح می‌کند که نماد میدکو چند درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت را تشکیل می‌دهد و به‌جز نماد میدکو چه نمادهایی در لیست پرتفوی شرکت قرار دارند و بهای تمام‌شده آن‌ها چقدر است؟

سؤال دیگر از مدیرعامل بانک پاسارگاد این است که برآورد از زمان بهره‌برداری پروژه پلی‌اتیلن شرکت صنایع شیمیایی سینا (سهامی خاص) چه زمانی است؟ برای اجرای طرح به چند میلیون یوروی دیگر تسهیلات نیاز دارد؟ چند میلیون ریال آن از طریق آورده سهامداران تأمین می‌‌شود و از یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول تولیدی چند تن آن در تولید پلی‌اتیلن مصرف خواهد شد؟

این فعالان بازار سرمایه با استناد به روند تغییرات زمین و ساختمان گروه مالی بانک پاسارگاد از سال ۸۸ تاکنون از مجید قاسمی می‌پرسد با توجه به رشد قیمت املاک در طی ۱۰ سال گذشته، برآوردهای تحلیلی ارزش روز زمین و ساختمان گروه را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌کند. آیا عدد برآورد شده نزدیک به واقعیت است؟

یکی از سوالات کلیدی و البته مهم برای سهامداران به تصمیم بانک پاسارگاد جهت افزایش سرمایه مربوط می‌شود ازجمله اینکه آیا این بانک برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد؟ سؤال دیگر فعالان بازار سرمایه از بانک پاسارگاد این است که درآمد این بانک از شرکت اکتشاف توسعه و تولید پاسار به چه شکلی محاسبه می‌شود؟ زمان اجرای قرارداد چه زمانی خواهد بود و با توجه به قرارداد IPC هزینه قرارداد در ابتدای طرح به عهده شرکت خواهد بود؟

از دیگر سوا لات مهمی که سهامداران انتظار دارند بانک پاسارگاد به آن شفاف پاسخ دهد عبارت‌اند از:

  • آیا درآمد شرکت‌های پترودانیال، استوان کیش و نفتانیر به ثبات رسیده است؟ آیا قراردادهایی بسته‌شده است که انتظارات در مورد درآمد این شرکت‌ها را افزایش قابل‌توجهی دهد؟
  •  پروژه پالایشگاه جاوید پرتو انرژی چند درصد پیشرفت داشته است؟ چه عواملی می‌تواند روند اجرای پروژه را به تأخیر اندازد؟
  • در حال حاضر چند مگاوات ظرفیت شرکت قشم مولد به بهره‌برداری تجاری رسیده است؟ آیا بخار و آب شیرین فروش رفته است؟ کل ظرفیت نیروگاه‌های شرکت چند مگاوات است؟
  •  دلیل اجرای پروژه فولاد زرند به روش کوره بلند چیست؟ آیا تولید فولاد به این روش اقتصادی‌تر است؟
  •  میزان تولید کاتد و لوله مسی در شرکت بابک مس در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ چند تن خواهد بود؟
  •  شرکت هولدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی عام) حق استفاده از چه معادنی را دارد؟ ظرفیت کلی هر یک از این معادن چند میلیون تن است؟
  •  ارزش روز شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد چند میلیون ریال است و چه زمانی در بازار سرمایه عرضه می‌شود؟
  •  ارزش روز شرکت لیزینگ پاسارگاد و صرافی پاسارگاد چند میلیون ریال است؟
  • شرکت بانک پاسارگاد (سهامی عام) شرکت‌های زیادی را در مالکیت خود دارد که می‌تواند با عرضه آن‌ها در بازار سرمایه می‌تواند درآمد غیرعملیاتی مناسبی را شناسایی کند. کدام‌یک از این شرکت‌ها در لیست عرضه این شرکت قرار دارند؟

۱-             ارزش‌آفرینان پاسارگاد

۲-            مدبران تجارت

۳-            سامان تجارت تدبیر ایرانیان

۴-            نظم آوران شایسته

۵-            پرداخت الکترونیک پاسارگاد

۶-            گسترش انرژی پاسارگاد

۷-            فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد

۸-           لیزینگ پاسارگاد

  •  شرکت مبنای خاورمیانه (سهامی خاص) چند درصد شرکت راهبرد سرمایه ایرانیان (سهامی خاص) را در اختیار دارد؟ حقوق صاحبان سهام شرکت راهبرد سرمایه ایرانیان چند میلیون ریال است؟ شرکت میدکو چند درصد پرتفوی شرکت راهبرد سرمایه ایرانیان را تشکیل می‌دهد؟
  •  شرکت پلی‌اتیلن گستران البرز چه زمانی به درآمد عملیاتی می‌رسد؟ محصولات شرکت چیست؟

۵ پرسش دیگر از مجید قاسمی

رضا درخشان فر، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری مدبران هما هم این ۵ سؤال را با مدیرعامل بانک پاسارگاد در میان گذاشته و می‌پرسد:

۱- بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، بانک پاسارگاد ۵.۴ درصد سهام ومعادن را در اختیار دارد. درصورتی‌که با بررسی صورت‌های مالی منتهی به سال ۱۳۹۸ حسابرسی نشده و حتی صورت‌های مالی شش‌ماهه ۹۸ در این زمینه نمی‌توان اطلاعاتی به دست آورد. لطف بهای تمام‌شده خرید ومعادن را بیان و به محل درج اطلاعات این شرکت در صورت‌های مالی اشاره‌کنید.

۲- سهم بانک پاسارگاد و شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان از آثار هنری و تابلوهای نقاشی سرمایه‌گذاری شده به چه میزان است و ارزش روز تقریبی این تابلوها چقدر است؟

۳-شرکت رام که از سرمایه‌گذاری‌های شرکت پارس آریان است، در حال احداث برج مسکونی نسترن در دبی است. لطفاً اطلاعات مربوط به این پروژه شامل زیربنا، درصد پیشرفت، بهای تمام‌شده و ارزش تقریبی این پروژه را بیان کنید؟

۴- شرکت نفتانیر در قالب یک قرارداد بی او تی، برای مدت ۳۶ ماهه در حال احداث خط لوله جنوب ایران است و براساس اطلاعات منتشره در صورت‌های مالی این پروژه با ارزش ۲.۳ میلیارد دلار به‌صورت ۸۰ درصد از محل تسهیلات ارزی بوده است. میزان آورده شرکت نفتانیر برای این پروژه چقدر بوده است؟ به‌صورت ارزی بوده است یا ریالی و محل تأمین آن به چه صورت است؟ نحوه محاسبه حق پیمانکاری شرکت نفتانیر به چه صورت است و نرخ آن چقدر است؟ آخرین وضعیت پروژه و درصد پیشرفت را بیان کنید؟ دارائی‌های ثابت مشهود این شرکت در حال حاضر چقدر ارزش دارند؟

۵-شرکت گسترش انرژی پاسارگاد دارای دکل‌های حفاری به ارزش دفتری ۵۶۶ میلیارد تومان است. لطفاً توضیح دهید که این دکل‌ها چه ویژگی‌هایی دارند، چه تعداد است و مدل ارزش‌گذاری دکل‌ها را بیان کنید و توضیح دهید که ارزش روز این دکل‌ها چقدر است؟

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا