بانک رفاه

بیمه البرز از ضعف نظارت بیمه مرکزی انتقاد کرد

به گزارش دنیای بیمه، شرکت بیمه البرز در گزارشی به سهامداران خود اعلام کرد: وجود رقابت ناسالم در صنعت بیمه، ضعف‌های سیستم‌های نظارتی و بی‌ثباتی شرایط اقتصادی کشور، عملکرد این شرکت را در طی سال ۱۳۹۹ به‌شدت تحت تأثیر خود قرار داده و افزون بر این‌ها، اخذ عوارض وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نیروی انتظامی سودآوری شرکت را به‌شدت متأثر کرده است.

علاوه بر اینکه در ۹ ماه نخست امسال سیاست‌های کاهش سود بانکی و نوسانات بازار بورس ادامه یافته و در سرمایه‌گذاری‌های شرکت تأثیرگذار خواهد بود… بیمه البرز می‌گوید: افزایش تعداد شرکت‌های بیمه رقیب بیشتر ناشی از تمایل به خود بیمه‌گری بوده و از سوی دیگر بالا بودن سقف پرداخت خسارت مالی بدون کروکی در حوادث بیمه شخص ثالث به عاملی برای تداوم و تشدید تقلب‌های سازمان‌یافته در صنعت بیمه‌شده است.

گزارش هشداردهنده یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های بیمه ایران همچنین پرده از رقابت‌های غیرحرفه‌ای به دلیل کافی نبودن نظارت بیمه مرکزی برمی‌دارد و همچنین تأکید دارد: رکود اقتصادی، نوسانات شدید نرخ ارز، وجود تورم بی‌سابقه، کاهش قدرت خرید مردم و تحریم‌های بین‌المللی به چالش‌های صنعت بیمه دامن زده است.

مسیر آینده بیمه البرز

تیم مدیریتی بیمه البرز می‌گوید: باوجود مشکلات و چالش‌ها این شرکت تلاش دارد تا از طریق گسترش شبکه فروش غیرمستقیم و نفوذ در بازار، مدیریت بهینه دارایی‌ها، استفاده از بدنه کارشناسی و مدیریتی قوی، متخصص، سالم و متعهد، پایبندی به اصول حرفه‌ای بیمه‌گری، تدوین و پایش برنامه سالانه و رصد مداوم بازار، رعایت الزامات فنی و تحلیل هزینه فایده و … سطح کیفیت ارائه خدمات خود را ارتقاء داده و سطح توانگری و ماندگاری شرکت را همچون سال‌های گذشته مستحکم نگه دارد.

خوب و بد کرونا برای بیمه‌گران

تحلیل بیمه البرز از شیوع ویروس کرونا هم قابل‌تأمل است تا جایی که مدیران شرکت معتقدند که ویروس کووید ۱۹ مجموعه گسترده‌ای از چالش‌ها برای بیمه‌گران، در مورد چگونگی مدیریت تأثیر آن به شیوه‌ای کنترل‌شده برای کاهش اثرات کوتاه‌مدت و پیامدهای احتمالی بلندمدت ایجاد می‌کند به‌ویژه اینکه چشم‌انداز نامشخص مرگ‌ومیر و… در سرمایه بیمه و سودآوری تأثیر می‌گذارد.

این گزارش می‌افزاید: یکی از جنبه‌های قابل‌بررسی، تغییرات نرخ‌های فوت – حیات و جنبه دیگر تغییرات بخش سرمایه‌گذاری ذخایر است. علاوه بر ریسک‌های تحت پوشش بیمه‌های زندگی، میزان فروش و بازخرید بیمه‌نامه‌ها، فرآیندهای صدور و بیمه گری و… نیز از بحران کرونا تأثیر می‌پذیرند. تا جایی که به دلیل افزایش افراد بستری در بیمارستان‌ها و همچنین کمبود خدمات، تجهیزات و دارو، بیشترین و مستقیم‌ترین اثر کرونا بر بیمه‌گران درمان خواهد بود. هرچند در سراسر دنیا بیمه‌شدگان هر نوع درمان و جراحی انتخابی از فیزیوتراپی تا دندان‌پزشکی را کنسل کرده‌اند، مراجعه به بیمارستان‌ها به‌شدت کاهش پیداکرده و همین مسئله در پایین آمدن خسارت بیمه درمان در ایران نیز مؤثر بوده است

ریسک کرونا بر سبد بیمه‌گران

بیمه البرز به استناد داده‌های مرکز آمار ایران می‌گوید: کاهش چشم‌گیر سفرهای داخلی و خارجی و لغو پروازها باعث شده تا فروش بیمه مسافرتی کاهش چشم‌گیر و نزدیک به صفر داشته و افزون بر این‌ها به دلیل تأثیر کرونا بر کاهش تجارت جهانی ناشی از تعطیلی کارخانه‌ها در قطب‌های صنعتی دنیا و درنتیجه کاهش ترددها، بیمه‌های باربری به‌شدت از این بحران تأثیر پذیرفته است. همچنین این بیماری ضمن کاهش تقاضا به بخش بیمه‌های باربری، شدت و تواتر پاره‌ای از ریسک‌ها در این بخش را تحت تأثیر قرار داده است.

این گزارش می‌افزاید: تعطیلی بنادر و فقدان نیروی کار متخصص و تغییر مسیر کشتی‌ها و کاهش توان مالی شرکت‌های حمل کالا و خسارات ناشی از ضدعفونی کردن کالاها و تجمیع بار در انبارهای بین‌راهی و محدودیت در فرآیند بازدید اولیه و ارزیابی خسارت ازجمله ریسک‌هایی هستند که با شیوع ویروس کرونا بر بیمه‌های باربری تحمیل‌شده‌اند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود به دلیل شرایط بد اقتصادی، خسارات ساختگی و تقلبات بیمه‌ای در کلیه رشته‌های بیمه‌ای ازجمله بیمه‌های اتومبیل افزایش یابد و افت شدید در تعداد بیمه‌نامه‌ها در بیمه‌های اختیاری محتمل‌تر است و حتی مخاطرات و تهدیدات زیادی را به شرکت‌های بیمه تحمیل خواهد کرد. علاوه بر اینکه احتمال افزایش حمالت سایبری نیز از دیگر تهدیداتی است که با شیوع کرونا بر بیمه‌های اتومبیل تأثیرگذار است هرچند به دلیل کاهش ترددها میزان خسارت هم کاهش پیداکرده است.

مدیریت ریسک کرونا در بیمه البرز

شرکت بیمه البرز می‌گوید: شیوع کرونا بر مدیریت منابع انسانی و شبکه فروش شرکت تأثیرات زیادی داشته و اثرات تحمیل‌شده مذکور در ۲ دسته اثرات مستقیم تقسیم‌بندی می‌شود: دسته نخست تغییر و تحول در برخی از ریسک‌های بیمه‌ای به این معنا که با توجه به محدودیت‌های ایجادشده در سطح جامعه به نظر می‌رسد این شرکت در بسیاری از رشته‌های بیمه‌ای با کاهش ریسک روبرو شده و ازاین‌جهت کرونا بر میزان پرداخت خسارت شرکت به بیمه‌گذاران تأثیر منفی نداشته است.

دسته دوم به وضعیت نقدینگی شرکت مربوط می‌شود چراکه با توجه به این‌که ایجاد قرنطینه و کاهش مبادلات و مراودات تجاری و اقتصادی مهم‌ترین کانال تأثیرگذاری شوک کرونا بر اقتصاد و در شرکت‌های بیمه بر نقدینگی آن‌ها است تا جایی که شبکه فروش صنعت بیمه و به‌طور خاص نمایندگان و کارگزاران که به‌صورت فیزیکی فعالیت داشته‌اند، دچار مشکلاتی شدند. همچنین مشکلاتی برای منابع انسانی شرکت‌های بیمه به وجود آمد و نیز عدم ضرورت تمدید بیمه‌نامه‌های شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه و برخی بیمه‌نامه‌های دیگر نیز برای شبکه فروش اختلال ایجاد کرده است. به همین علت مدیران بیمه البرز به این نتیجه رسیده‌اند که در این شرایط اگر شرکت برای پیشبرد قابلیت‌های دیجیتالی خود سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند موقعیت بهتری پیدا کند زیرا توانسته است خدمات سریع‌تر و جامع‌تری را به مشتریان خود ارائه دهد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا