بانک رفاه

بیمه ایران با سرپرست اداره می‌شود

به گزارش دنیای بانک و بیمه، امروز سرانجام خبر رسید که محسن پورکیانی از مدیرعاملی بیمه ایران برکنار شده است و به جای او محمد رضایی، نه به عنوان مدیرعامل که در مقام سرپرست، اداره شرکت بیمه ایران را عهده‌دار شده تا بلکه فرهاد دژپسند در اولین جلسه مجمع عمومی بتواند رضایت دیگر وزرای عضو مجمع عمومی بیمه دولتی ایران را به دست آورد. البته غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی هم عضو این مجمع است ولیکن حق رای ندارد. 
رضایی که حالا صدارت‌اش بر بیمه ایران را مسجل می‌داند در نخستین واکنش به انتصاب‌اش به عنوان سرپرست،  این اتفاق را «سعادت خدمت» در شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین و بزرگترین شرکت بیمه‌ای کشور خواند و «عطیه‌ای» که به گفته او «شکر» آن بر یکایک همکاران‌اش در بیمه ایران در هر رتبه و جایگاهی «واجب» است. سرپرست موقت بیمه ایران که می‌داند به زودی مدیرعامل بیمه ایران می‌شود، از «سنگین‌تر» شدن بار مسئولیت خبر می‌دهد و می‌گوید قطعا بدون کوچکترین وقفه‌ای همه امور می‌باید در مسیر اجرای «برنامه‌های مدون» قرار گیرد و تاکید دارد که تمامی سیاست‌ها و خط مشی‌های مرتبط با اصلاح و بهبود شرایط شرکت در حوزه‌های فنی، مالی، عملیاتی و پشتیانی و به ویژه رویکردهای پاسخ محور در قبال کارکنان، شبکه فروش، بیمه‌گذاران و ذینفعان استمرار یابد.
انتظار می‌رود دستکم سرپرست بیمه ایران جزییات «برنامه‌های مدون» که از آن خبر داده را منتشر سازد یا اینکه او می‌خواهد همان برنامه‌های پورکیانی را ادامه دهد؟ اگر برنامه او همان برنامه مدیرعامل برکنار شده است، چه دلیلی بر این تغییر در راس هرم مدیریتی شرکت بیمه ایران بوده که وزیر اقتصاد قبل از برگزاری مجمع عمومی رای به تغییر داده است؟
اساسنامه بیمه ایران چه می‌گوید؟
بر اساس اساسنامه قانونی بیمه ایران مصوب ۱۵ آذرماه ۱۳۶۸ به امضای مرحوم دکتر حسن حبیبی، معاون اول دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق و فقید ایران، مجمع عمومی شرکت بیمه ایران مرکب از وزرای امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه است که ریاست آن با وزیر اقتصاد خواهد بود و رئیس کل بیمه مرکزی ایران بدون حق رای در جلسات مجمع عمومی بیمه ایران حضور می‌یابد.
‌ماده ۹ اساسنامه شرکت بیمه ایران تاکید دارد: مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک مرتبه تشکیل می‌شود و مجمع عمومی ممکن است به طور فوق‌العاده به پیشنهاد هر یک از اعضاء‌مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره و یا بازرس قانونی تشکیل شود. تشکیل جلسات مجمع عمومی بنا بر دعوت کتبی رئیس مجمع عمومی و یا‌ مدیرعامل شرکت خواهد بود و همچنین ‌مدیر عامل موظف است مجمع عمومی را ظرف ۱۰ روز پس از دریافت پیشنهاد تشکیل جلسه از اعضاء دعوت کند و تاریخ تشکیل جلسه نمی‌تواند بیش از یک‌ماه از تاریخ دعوت‌نامه تعیین شود و مهمتر اینکه هیچ موضوعی را نمی‌توان در مجمع‌عمومی مطرح کرد، مگر آن که قبلاً جزو دستور قرارداد شده باشد.
از سوی دیگر انتخاب مدیرعامل و سایر اعضای هیات‌مدیره بیمه ایران جزو وظایف و اختیارات مجمع عمومی بیمه ایران است و در هیچ جای اساسنامه این شرکت به امکان انتخاب یا انتصاب سرپرست اشاره نشده و باید منتظر پاسخ وزیر اقتصاد بود که مستند به کدام بند قانونی، حکم به تغییر مدیرعامل و انتصاب سرپرست داده است. 
راه دشوار مدیرعامل جدید بیمه ایران
اینکه سرپرست منصوب وزیر اقتصاد سرانجام به عنوان مدیرعامل انتخاب خواهد شد و آیا بیمه مرکزی صلاحیت حرفه‌ای محمد رضایی را تایید خواهد کرد یا نه؟ مساله‌ای است که در آینده روشن خواهد شد، اما واقعیت این است که محمد رضایی در صورت انتخاب به عنوان مدیرعامل بیمه ایران راه دشواری را در ماه‌های باقی‌مانده از دولت فعلی در پیش دارد. آیا او می‌تواند سطح توانگری مالی و سایر شاخص‌های مورد نظر برای ارتقای جایگاه بیمه ایران را بهبود ببخشد؟ انتشار برنامه او نخستین مطالبه‌ای است که انتظار می‌رود در روزهای آینده در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه قرار گیرد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا