بانک رفاه

بیمه مرکزی و مدیریت ریسک

در این هفته متاسفانه جاری شدن سیل در سه استان آذربایجان جان تعدادی از هموطنان عزیزمان را گرفت و موجب تخریب خانه های روستایی و راهها و تاسیسات شهری و روستایی گردید. به بازماندگان عزیزان از دست رفته در این حادثه تسلیت عرض مینمایم و از درگاه خداوند متعال صبر و شکیبایی برای بازماندگان خواستارم .متاسفانه بروز حوادث و بلایای طبیعی هرساله در سرتاسر دنیا و در کشور ما جان تعداد زیادی ازانسانها را میگیرد .
در اکثر مواقع امکان جلوگیری از وقوع برخی از حوادث طبیعی وجودندارد اما با آموزش و آشنا نمودن مردم با این حوادث و چگونگی وقوع و ایجاد خسارت و آموزش  راههای فرار از خطر به هموطنان , در کاهش ضایعات انسانی و خسارتهای مالی بسیار موثر است.
اصولا در زندگی روزمره خطرات مختلف بطور مستمر در کمین انسانهاست .برخی از این خطرات منشا طبیعی و برخی منشا انسانی دارند .در خصوص خطرات طبیعی با پیش بینی احتمال وقوع ,امکان کاهش خسارتها وجود دارد اما در خطراتی که انسان عامل پدید آمدن آنهاست که عمدتا ناشی از خطای انسانی یا تکنولوژی ساخت بشر است , امکان کنترل عوامل خطر ساز و یا حذف حداکثری خطرات وجود دارد .
مجموعه فعالیت هایی که در جهت شناخت و آشنایی با عوامل حادثه ساز و اتخاد روشهای جلوگیری از بروز خطرات صورت میپذیرد را ,,مدیریت ریسک ,,میگویند .
در زمینه ریسک و راههای مقابله با آن با توجه به ماهیت و فراخور وظایف اشخاص و سازمانهای مختلف هریک از آنها به نوعی برای مقابله با ریسک دارای تکالیف و وظایفی هستند . در بین همه سازمانهایی که دارای نقشی اجرایی و مستقیم در جهت حذف ,کاهش و مقابله با ریسک هستند صنعت بیمه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
صنعت بیمه پوشش های بیمه ای جبران خسارتهای حوادث با منشا طبیعی و انسانی را بطور توام عرضه میکند .بدین ترتیب این صنعت ملزم است برای شناخت و علل رخداد حوادث و میزان خسارات احتمالی ناشی از وقوع انواع حوادث همواره دست به مطالعه زده و در صدد کاهش احتمال ,تواتر و شدت خطرات باشد .
اینکه سازمان بیمه های بازرگانی در این زمینه دارای تکالیف و علاقمند هستندبیشتر از جنبه حفظ توانگری مالی و کاهش ضرایب خسارت و منافع اقتصادی شرکتهای بیمه است.
اخیرا ,رییس کل محترم بیمه مرکزی ایران اعلام نموده اند که آیین نامه اجرای مدیریت ریسک در شرکت های بیمه درشورایعالی بیمه در دست تصویب است.
به این اقدام اصولی بیمه مرکزی ایران تبریک میگویم و آنرا گامی ارزنده در ارتقا سطح علمی و مهارتی بازار بیمه و بطور کلی به نفع آحاد مردم میدانم .
گام ارزشمند دیگری که در همین راستا بیمه مرکزی ایران با درخواست از دولت در زمینه مقابله با انواع ریسک ها و بلایای طبیعی میتواند بر دارد ,,تشکیل کمیته  ملی مطالعات ریسک ,,است. این کمیته پیشنهادی متشکل از کلیه سازمانهای ذیربط در حوزه مدیریت ریسک در کشور به منظور هماهنگی و اجرای برنامه های مشترک مقابله با ریسک بطور متوازن میتواند باشد. متاسفانه هم اکنون رویکرد مدیریتی به مقوله ریسک در کشور مبتنی بر رویکرد مدیریت سنتی و غیر سیستمی میباشد و تلاش در جهت نگرش سیستمی به مقابله و کنترل انواع مخاطرات در نزد مسولان و مدیران و عموم ایرانی ها انجام یک وظیفه ملی و انسانی تلقی خواهد شد.
بیمه مرکزی ایران به لحاظ اعتبار شخصیتی و ماهیت خدماتی که آنرا مدیریت میکند ,حامی و پشتیبان جامعه بزرگ بیمه گذاران یعنی اکثریت خانواده بزرگ جامعه ایرانی است و پیشگام بودن این نهاد در ترویج و آموزش مدیریت ریسک نه تنها در صنعت بیمه بلکه در سطح ملی بر قدر و منزلت این سازمان در اذهان و قلوب جامعه ایرانی بیش از پیش میافزاید .انشاالله در آتیه نزدیک شاهد پرچمداری و مدیریت هماهنگی برنامه های مدیریت ریسک در کشور توسط بیمه مرکزی باشیم.

* کارشناس ریسک و بیمه

 
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا