بانک رفاه

تجربه موفق بیمه کوثر در سودآوری مطمئن

نوید خاندوزی، مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیمه کوثر با مروری بر عملکرد سال گذشته شرکت، تجربه‌های موفقیت‌آمیز بیمه کوثر را به تفصیل در گپ‌و‌گفت با پایگاه خبری دنیای بیمه تبیین می‌کند. مشروح این گفت‌‌وگو را در زیر بخوانید.

به عنوان سوال نخست، عملکرد بیمه کوثر در سال ۹۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به تغییر نرخ ارز، پیش‌بینی ما بهبود بورس در سال ۱۳۹۹ بود که به همین دلیل کمترین فروش دارایی را داشتیم. مشابه سال ۱۳۹۷، در سال ۹۸ نیز نزدیک ۳هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سود محقق شد. از ابتدای سال ۱۳۹۸ بورس روند رو به رشدی را دنبال کرد و به همین دلیل بیشتر خرید کردیم. بخشی از نقدینگی شرکت برای جبران خسارت و بخشی هم برای درمان بیماری کرونا اختصاص یافت که بیمه کوثر در این زمینه پیشرو بود.

عمده فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سال جاری در زمینه بورس بود که نتایج خوبی هم به دست آمد. امسال از روند روبه رشد بازار سهام بهره بسیاری بردیم و پیش‌بینی می‌کنیم که از لحاظ سودآوری، افزایش ارزش دارایی‌ها و کسب بازدهی مناسب، سال مطلوبی باشد و اتفاق‌های خاصی برای بیمه‌ کوثر، سهام‌داران و به طور کلی در صنعت بیمه رخ دهد.

مدیریت سرمایه‌گذاری در بیمه کوثر شامل چه بخش‌هایی است؟

نیروی انسانی فعال در قسمت امور سهام و تحلیل بیمه کوثر تنها چهار نفر هستند. البته تمام تصمیم‌گیری‌ها در کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری با حضور مشاور اقتصادی، مدیرعامل، یک عضو هیات‌مدیره و بنده انجام می‌شود. برای تمام تصمیم‌گیری‌ها و حتی تصمیم‌های لحظه‌ای، چارچوب خاص و گفت‌وگوی برخط (آنلاین) داریم. مدیریت بورس مستلزم تصمیم‌های لحظه‌ای هم هست و به همین دلیل تصمیم‌گیری‌های سریع با مشورت در جلسه‌های مجازی انجام می‌شود.

با توجه به اینکه نهاد سیاست‌گذار، فروش اموال مازاد را به شرکت‌های بیمه‌ای تکلیف کرده است، بیمه کوثر در حوزه فروش ملک چه اقدام‌هایی را در دستور کار دارد؟

با توجه به اینکه بخش مسکن و املاک با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شد، بدهی‌های خود را با فروش ملک تسویه کردیم و روند تغییر قیمت‌ها در بازار مسکن مشخص کرد که در این زمینه متضرر نشدیم، چون با توجه به انتظارهای تورمی، این جهش نسبی در قیمت ملک قابل پیش‌بینی بود. نکته مهم دیگر، این است که ما افزایش سرمایه از ناحیه تجدید ارزیابی‌ها را در دستور کار قرار دادیم. در ابتدا املاک را فهرست‌بندی و کارشناسی و بعد از آن نسبت به فروش اقدام ‌کردیم. خوشبختانه این فرآیند با افزایش نرخ همراه شد. ما ارزیابی‌ها را با پایین‌ترین نرخ اعمال کردیم و در همان حالت هم فرآیندها با سود شرکت همراه شد.

اقدام‌های مهم مدیریت سرمایه‌گذاری بیمه کوثر چه مواردی بوده است؟

در نخستین اقدام، دارایی شرکت را در قالب سهام به ۴۰ هزار میلیارد ریال ارتقا دادیم. در سال ۱۳۹۵ که شروع به کار کردیم، شرکت ۴۰ هزار میلیارد ریال سهام داشت. در این زمینه، بزرگ‌ترین اتفاق برای شرکت، تغییرهای رو به رشدی بود که نیازمند توضیح‌های مفصلی است که در این مقال نمی‌گنجد. هم‌اکنون می‌توانیم مدعی باشیم که با این فعالیت‌ها بود که در برابر رویدادها و تحول‌های آینده بیمه شدیم. به جرات می‌توانم بگویم که از نظر دارایی‌هایی که در قالب سهام داریم، نسبت به شرکت‌های رقیب، پیشرو هستیم.

دومین اقدام مهم، تفکیک حساب‌ها بود. بیمه کوثر در اقدامی به‌ موقع و مناسب، منابع بیمه عمر را به‌ صورت جداگانه سرمایه‌گذاری کرد. البته ماهیت کار مشابه حساب ذخیره ارزی است؛ به این شکل که چنانچه بخشی در شرکت نیاز به منابع مالی داشته باشد، پس از بررسی درخواست و تایید آن، نقدینگی لازم در قالب وام بدون بهره پرداخت می‌شود و در نخستین فرصت، بخش وام‌گیرنده باید بدهی را به مدیریت سرمایه‌گذاری پرداخت کند. این تفکیک حساب‌ها باعث تسلط بیشتر و عاملی برای تصمیم‌های بزرگ در شرکت شد. با توجه به آگاهی از حساب‌ها، در چند مرحله سهام سرمایه‌گذاری غدیر را خریدیم. امسال استراتژی خرید سهام برخی از شرکت‌ها و پروژه‌ها را داریم که موجب سوددهی بالای شرکت در سال‌های پیش رو خواهد شد.

سومین اقدام، برگزاری مجمع و تصویب افزایش سرمایه از طریق انباشت سود بود که انجام شد. چهارمین اقدام هم، افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که در دستور کار قرار دارد. پنجمین دستاورد، افزایش ارزش سهام شرکت به ۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۸ بود. در حال حاضر ارزش روز شرکت در بازار سهام ۱۰ هزار میلیارد تومان است. از این لحاظ در صنعت بیمه رتبه دوم را بعد از بیمه پاسارگاد داریم. در سود خالص نیز بیمه کوثر بعد از بیمه پاسارگاد در جایگاه دوم قرار دارد که البته در تلاشیم تا پایان امسال از نظر ارزش سهام و سود خالص در صدر قرار بگیریم.

چه خبر مسرت‌بخشی برای سهام‌داران دارید؟

امسال، هم تقسیم سود حداکثری و هم پرداخت به‌موقع سود تصویب‌شده در مجمع را در دستور کار داریم. ما مبلغ بالای سود محقق‌شده (سود نقدی هر سهم ۴۵ تومان) را در بخش سرمایه‌گذاری برای سه ماه اول شناسایی کردیم که معادل کل سود خالص شرکت در چند سال اخیر بود. مهم‌ترین رویداد امسال که سهام‌داران را شگفت زده می‌کند و از رشد بازار سرمایه و فعالیت ما در این زمینه نشات می‌گیرد، همین اقدام است.

بیمه کوثر در قیاس با بیمه‌های دیگر، چه موفقیت‌هایی را به‌دست آورده است؟

در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که شرکت نباید تنها در فرآیند بیمه‌‌ای متمرکز شود، بلکه باید برای سوددهی بیشتر، از تمام منابع بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری استفاده کند و ریسک سرمایه‌گذاری را هم پذیرفتیم. تمام تلاش ما نیز در همین زمینه بوده است که البته موفق هم بوده‌ایم. استراتژی ما در ریسک‌پذیری، باعث رشد دارایی‌های سهام مجموعه به ۴۰ هزار میلیارد ریال شد.

نکته مهم دیگر این است که آیین‌نامه سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با کاستی مواجه است، چرا که شرایط اقتصادی روز کشور را لحاظ نکرده و در حالی که ماهیت صنعت بیمه‌ پذیرش ریسک است، شرکت‌های بیمه را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها تشویق و محدود به پذیرش همین میزان ریسک می‌کند. ما بزرگ‌ترین ریسک‌های کشور را پذیرفته‌ایم، پس حالا چرا ریسک سرمایه‌گذاری را قبول نکنیم؟

مطالعه‌ها نشان می‌دهد در سه سال گذشته سود اغلب شرکت‌های بیمه‌ای که در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند با چالش مواجه شده است. البته به بیمه کوثر به واسطه همین انحراف و کاستی در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، اخطار داده شد در حالی که ما با توجه به شرایط روز اقدام درستی انجام داده‌ایم. متناسب با انتظارهای تورمی و تغییرهای نرخ ارز، در زمینه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی ما درست از آب درآمد و سرمایه‌گذاری ما در بخش سهام باعث رشد بخشی از دارایی‌های شرکت و به تبع آن، تامین امنیت سرمایه بیمه‌گذاران و سود بیشتر سهام‌داران شد.

طبق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری  شرکت‌های بیمه در بانک‌ها باید به چه میزان باشد؟

بر مبنای آیین‌نامه و با توجه به سطح توانگری شرکت، سرمایه‌گذاری ما در بانک‌ها باید حدود ۶۰ درصد باشد و این در حالی است که بر مبنای استراتژی شرکت، ما حدود ۸۰ درصد در بازار سهام و در زمینه املاک و موجودی بانکی نیز ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری کردیم. نکته مهم اینجاست که ما سهام غیرارزنده نداریم و همه سرمایه‌گذاری ما در قالب سهام (با در نظرگرفتن دامنه ریسک) قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد. در بخش ارزندگی سهام شرکت نیز موفق عمل کرده‌ایم به طوری که هر سهم بیمه کوثر در بازار دوم فرابورس (با نماد «کوثر») در ابتدای سال ۹۹ بیش از ۲ هزار تومان قیمت داشت.

به عنوان سوال پایانی، آیا در کشورهای دیگر نیز مانند کشور ما برای شرکت‌های بیمه‌ای محدودیت‌های اینچنینی اعمال می‌شود؟

در این باره اطلاع دقیقی از  جزئیات ندارم، اما به طور کلی می‌توانم بگویم که دامنه سرمایه‌گذاری‌های بانکی شرکت‌های بیمه‌ای در دنیا بسیار وسیع است، شرکت‌های بیمه حتی سهام‌دار بانک‌ها هم هستند و در اغلب بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در زمینه بیمه‌های بازنشستگی و عمر دارند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا