بانک رفاه

تخریب درآمد ایرانیان در دهه ۹۰

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در تازه‌ترین گزارش خود از تله عمیق درآمد ملی پرده برداری کرده و می‌گوید:  درآمد ملی سرانه واقعی کشور در سال ۱۳۸۳ برابر با ۵٫۷ میلیون تومان بود که بعد از گذشت ۷ سال، به رقم ۴٫۸۲ میلیون تومان در سال ۱۳۹۰ رسید و متوسط نرخ رشد سرانه درآمد ملی سرانه حقیقی طی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ حدود ۴٫۴ درصد است.

این گزارش اما وضعیت در دهه ۹۰ را وخیم نشان می‌دهد و تاکید دارد: از سال ۱۳۹۱ به بعد، روند عمومی درآمد ملی سرانه، نزولی شد و به استشنای سال‌های ۱۳۹۵ ، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ ، رشد سالانه آن طی ۷ سال از دهه ۹۰ ، منفی بود که نشان از تضعیف شدید درآمد ملی سرانه در دهه اخیر است.

به گونه‌ای که کمترین درآمد ملی سرانه کشور در دهه اخیر مربوط به سال ۱۳۹۸ و با رقم ۴٫۷ میلیون تومان است که در سال ۱۳۹۹ با رشد ۱٫۶ درصدی به ۴٫۸ میلیون تومان رسید. بررسی‌های این نهاد بخش خصوصی درباره رشد درآمد ملی سرانه واقعی نشان دهنده این واقعیت است که میانگین رشد سالانه درآمد ملی سرانه واقعی طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ برابر با منفی یک درصد، و طی دهه ۱۳۹۰ یعنی از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ منفی ۳٫۹ درصد است. به بیان روشن‌تر طی دهه ۱۳۹۰ ، به جای رشد، سالانه حدود ۴ درصد درآمد ملی سرانه تضعیف شد.به گونه‌ای که در پایان سال  ۱۳۹۹ اقتصاد کشور در وضعیتی قرار گرفت که درآمد ملی سورانه آن ۱۵ درصد کمتر از سال ۱۳۸۳ بود.

این گزارش می‌افزاید: چنانچه درحالت خوشبینانه فرض شود که از سال ۱۴۰۰ به بعد درآمد ملی سرانه به طور متوسط سالانه ۴ درصد افزایش پیدا کند در سال ۱۴۱۰ یعنی ۱۱ سال دیگر درآمد ملی سرانه واقعی ایران به رقم ۱۳۹۰ خواهد رسید و دستیابی به رشد سرانه کمتر از ۴ درصد این بازده زمانی را برای رسیدن به سطح درآمد ۱۳۹۰ طولانی‌تر می‌سازد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا