بانک رفاه

تسهیلات بانک توسعه‌صادرات با نرخ ۱۴درصد

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، سید حسین حسینیان افزود : یکی از مهم ترین دغدغه صادرکنندگان مربوط به کیفیت خدمات شبکه بانکی است و کشورهای مختلف با ابزارهای متفاوت از جمله تسهیلات ارزان قیمت ، مشوق های صادراتی، بیمه صادرات و پشتیبانی های مختلف از صادرکنندگان در صدد حمایت از تجارت خارجی خود هستند.

رئیس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارجی بانک توسعه صادرات از رونمایی بسته ویژه برای حمایت از صادرکنندگان نمونه ملی خبر داد و گفت : شاید این بسته انچه که مدنظر صادرکنندگان نمونه هست ، نباشد و انتظار صادرکنندگان نمونه از بانک توسعه صادرات به عنوان یک بانک تخصصی که فلسفه وجودش تامین مالی صادرات و صادرکننده ها ست، بیشتر باشد.
وی افزود : بانک توسعه صادرات در حد توان خود برای ارائه تسهیلات با نرخ پایین و سرعت بخشیدن به روند ارائه خدمات به صادرکنندگان تلاش می کند.
وی گفت : شرکت های جانبی بانک از جمله کارگزاری،شرکت تامین سرمایه و شرکت صرافی به منظور ارائه خدمات جانبی به مشتریان این بانک تاسیس شده اند و امیدواریم بانک توانسته باشد بسته کاملی از خدمات اعم از تسهیلات ارزی و ریالی ،ضمانت های مورد نیاز، تامین مالی از بازار سرمایه و خدمات جابجایی و خرید و فروش ارز به صادرکنندگان ارائه کند.
حسینیان اظهار کرد : تامین مالی در بخش صادرات غیرنفتی رقم بالایی نیست و صادرکنندگان توقع دارند در کنار این مقدار حمایت، نرخ های ترجیحی نیز در نظر گرفته شود.
وی به منابع اعطایی صندوق توسعه ملی در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی منابع خوبی در اختیار بانکها از جمله بانک توسعه صادرات قرار داده است.
حسینیان گفت: قرادادهای اولیه صندوق توسعه ملی یکساله و قراردادهای اخیر این صندوق به صورت دوساله در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفته است که با نرخ های مشخص طبق موازین بانک و با احتساب هزینه ها و کارمزد با نرخ 11درصد ودر برخی موارد 12درصد و 16 درصد دراختیار صادرکننده ها قرار گرفته است.
حسین حسینان این موضوع را حرکت مثبتی در مسیر حمایت از تولید کنندگان دانست و بیان کرد : اخیرا نیز دریافت منابع تلفیقی از صندوق توسعه ملی مطرح شده است که می تواند حمایت بیشتری را از تولیدکنندگان داشته باشد. با تلفیق منابع یاد شده با منابع بانک توسعه صادرات تسهیلاتی با نرخ 14 درصد به تولید کنندگان و صادرکنندگان ارائه می شود که در مقایسه با نرخ تسهیلات بانکی معمول که در بانک های مختلف با 18 درصد ارائه می شود 4 درصد تخفیف دارد.
حسینیان با تشریح هدف گذاریهای بانک توسعه صادرات گفت : در بودجه بندی تامین مالی به ویژه در بخش سرمایه در گردش به اهداف مد نظر خود رسیده ایم اما در مجموع با وجود تقاضای بالا برای دریافت تسهیلات صادراتی و محدودیت های منابع مالی که بانک دارد در عمل نمی توانیم نیاز صادرکنندگان را در سطح وسیع پوشش دهیم.
اما می توان گفت پس از رفع محدودیت های دوره تحریم و موانعی که با کارشکنی های آمریکا برای صادرکنندگان ما در بازارهای هدف صادراتی پیش آمد، امیدواری برای بهبود اوضاع صادرات کشور وجود دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که منابع خارجی که در قالب فاینانس و ریفاینانس به کشور وارد شده است بتواند خلاهای موجود را به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه تولید و تجهیزات رفع کند.
خطوط اعتباری فرصتی است که تولید کننده ها در مدت 4-6 ماه بدون اینکه بخواهند منابعی را هزینه کنند از فرصتی که بانکها برای تامین مواد اولیه شان در اختیارشان گذاشته اند، استفاده می کنند.
حسینیان خاطرنشان کرد : قراردادهای تامین مالی مختلف با کشورهای اروپایی و آسیایی بسته شده و مذاکراتی برای قراردادهای جدید در جریان است.
فرانسه ، دانمارک ، چین ، اتریش ، کره جنوبی از کشورهایی هستند که قراردادهای تامین مالی مستقیم ، فاینانس و ریفایناس با آنها امضا شده که برای تامین مالی پروژه های مختلف مصرف خواهد شد.
وی افزود: هربانکی تلاش می کند سهم بیشتری از این منابع را در اختیار بگیرد. خوشبختانه مبالغ این قراردادها قابل توجه است و می تواند تاثیر بسزایی در پروژه های اقتصادی کشور که با مشکل نقدینگی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات روبرو بوده است ، داشته باشد.
حسینیان در ادامه بر ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات تاکید کرد و گفت : با وجود اخبار خوبی که در مورد تامین مالی خارجی می شنویم که کمک شایانی که به حوزه تولید و صادرات خواهد شد ، ضروری است به منظور تقویت بنیه اجرایی بانک توسعه صادرات شاهد افزایش سرمایه این بانک باشیم.
آخرین افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات 10 سال قبل انجام شده و از آن زمان تا کنون هیگونه افزایش سرمایه ای را در این بانک شاهد نبوده ایم.
به ویژه پس از برجام ضرورت ایجاب کرد که صندوق توسعه ملی بخشی از ارز در ختیار خود را برای تامین مالی سرمایه درگردش واحدها به ریال تبدیل کند ، با این کار شرکت های صادراتی توانستند حرکت کنند. این حمایت ها برای شرکت های کوچک و متوسط که رنگ صادراتی دارند ، مفید بود.
حسینیان به صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشکلات تامین مالی پروژه های آن اشاره کرد و گفت: پروژه های خدمات فنی و مهندسی ما عموما در کشورهایی انجام می گیرد که ریسک بالایی دارند و برای تقویت صادرات در این بخش ضرورت دارد که این ریسک ها پوشش داده شود ، صندوق ضمانت صادرات پوشش هایی را برای ریسک پروژه های فنی و مهندسی به ویژه در عراق انجام می دهد. چرا که مشکلاتی برای پوشش کامل ریسک ها وجود دارد که در عمل امکان تامین مالی را سلب می کند.
حسینیان اظهار کرد : برای اینکه ضمانت نامه ای بتواند در کشور هدف صادر بشود که پوشش ریسک را بپذیرد باید ضمانت نامه پوششی از بانک های دیگر گرفته شود. متاسفانه به خاطر یکسری کارشکنی ها بانک های مزبور ما را پوشش نمی دهند.
زمانی بنا بود منابع ارزی را برای حمایت از خدمات فنی مهندسی در اختیار بانک توسعه صادرات به صورت سپرده بگذارند و کسانی که می خواهند ضمانت نامه بگیرند از این طریق اقدام کنند ،ولی به دلیل مشکلات ساختاری عملی نشد.

کشورهای هدف ما برای خدمات فنی مهندسی شرایط خاصی دارند و در عمل امکان رقابت و تامین بسته مالی برای صادرکننده خدمات مالی که می خواهد در مناقصات شرکت کند وجود ندارد یا نواقصی دارد که رقبای ما می توانند در این مناقصات برنده شوند.
وی گفت : تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود ، بانک توسعه صادرات به تنهایی نمی تواند نقش خودش در تامین مالی و حمایت کننده در خدمات فنی مهندسی را بازی کند.
حسینیان گفت : بانک توسعه صادرات در حد امکانات خود تسهیلات و شرایط خاصی را برای شرکت های نمونه صادراتی در سه سطح صادرکننده نمونه، دریافت کننده مدال افتخار صادرات و صادرکننده نمونه ملی در قالب تخفیف تسهیلات در نظر گرفته است .
این بانک همواره تلاش کرده است نرخ تامین مالی صادرات را به حداقل ممکن برساند. خود مشتریان هم اذعان دارند که نرخی که بانک اعلام می کند همیشه همان نرخی است که مدعی آن بوده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا