بانک رفاه

تورم تا پایان سال رکورد می‌زند؟

در شرایطی که پیش‌تر تخمین‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه از کندشدن‌ روند رشد نرخ تورم از شهریور به بعد حکایت داشت در آخر تابستان نرخ تورم به ۴۵/۸ درصد رسید؛ یعنی ۱/۱درصد بالاتر از برآورد اولیه / مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه می‌گوید: در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال بالاترین رشد قیمت را گروه کالایی روغن و چربی‌ها با ۸/۹۷درصد، سبزیجات و حبوبات با ۸/۹۳درصد و شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۵/۷۲درصد تجربه کرده‌اند

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سبقت نرخ تورم فراتر از پیش‌بینی‌ها حکایت می‌کند. پیش‌تر این نهاد دولتی پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم خانوارهای ایرانی از مردادماه امسال به بعد روند نزولی را تجربه کند و نرخ تورم تا پایان شهریور به ۴۴٫۷درصد برسد اما برخلاف پیش‌بینی‌ها در آخر تابستان نرخ تورم به ۴۵٫۸درصد رسید که ۱٫۱درصد از برآورد اولیه بالاتر بود.
به‌گزارش همشهری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قبلا پیش‌بینی کرده بود با نزولی‌شدن روند نرخ تورم از مردادماه امسال در پایان سال نرخ تورم به سطح ۲۹٫۸درصد کاهش خواهد یافت. شاخص سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی موسوم به نرخ تورم، از ۳۸٫۹درصد در فروردین امسال، به نزدیک ۴۶درصد در پایان تابستان رسیده، حالا این احتمال وجود دارد که نرخ تورم سالانه، با ادامه روند کسری بودجه دولت و ناترازی شدید بانک‌ها و درصورت تعلل در اجرای سیاست‌های ضدتورمی، در پایان امسال به ۵۰درصد برسد؛ رقمی که بسیار بالاتر از برآورد اولیه مراکز دولتی است.
این گزارش می‌افزاید: منفی‌شدن نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت، خرداد و شهریور۹۶ در مناطق روستایی و اردیبهشت همان سال در مناطق شهری حکایت از آن داشت که ایران به شرایط مطلوبی از نظر تورم نزدیک شده اما از اردیبهشت سال۹۷ تورم ماهانه با جهش فزاینده‌ای مواجه شد که به‌گفته مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دلیل اصلی این جهش تورمی اثرات روانی تحریم‌ها بوده است. در سال گذشته اما اوضاع تغییر کرد، یعنی علاوه بر ادامه تحریم‌ها و بروز نوسانات نرخ ارز، شیوع کرونا هم بر معادله عرضه و تقاضای برخی کالاها و شوینده‌ها اثر گذاشت و مسدودشدن مرزها و تغییر در سازوکار صادرات و واردات کالاها و اقلام باعث شد تا جهش تورم از سال گذشته بیشتر شود.

راز بالارفتن تورم در شهریور

تازه‌ترین بررسی‌های وزارت کار نشان می‌دهد که از بین ۱۲گروه اصلی در سبد هزینه خانوارهای ایرانی، ۴گروه مسکن، آب و برق و دیگر حامل‌های انرژی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل به‌ترتیب بیشترین وزن را در سبد خانوارها داشته؛ به‌گونه‌ای که ۷۶درصد از ضریب اهمیت سبد هزینه خانوارها در مناطق شهری و روستایی را این ۴گروه کالاها و خدمات تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، سهم ۲گروه مسکن و حامل‌های انرژی به همراه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶۰درصد سبد هزینه خانوار ایرانی را شامل می‌شود.
در شهریورماه امسال اما هر ۳ شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه روند متفاوتی را تجربه کرد، به‌گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه به ۳٫۹درصد، نقطه به نقطه به ۴۳٫۷درصد و سالانه به ۴۵٫۸درصد رسید، این در حالی بود که گروه کالاهای خوراکی‌ها و آشامیدنی و دخانیات با ضریب اهمیت ۲۷درصد در سبد مصرفی در‌ماه گذشته با رشد ۵درصدی تورم ماهانه، ۶۱٫۶درصدی نقطه به نقطه و ۵۹٫۵درصدی سالانه مواجه شده است.
گروه حامل‌های انرژی و اجاره‌بها با ۱۱درصد افزایش، گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ شامل ماست، پنیر و شیر پاستوریزه با ۱۰درصد و  گروه سبزیجات شامل کاهو، هویج و کدو سبز با ۹٫۹درصد بالاترین رشد قیمت را در ماه شهریور نسبت به مرداد امسال به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌گفته وزارت کار، افزایش هزینه تولید و قیمت نهاده‌های دامی، کم‌آبی و رشد تقاضا برای برخی صیفی‌جات نظیر هویج، دلیل رشد قیمت این کالاها در آخرین‌ماه تابستان امسال بوده است.
در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال بالاترین رشد قیمت را گروه کالایی روغن و چربی‌ها با ۹۷٫۸درصد، سبزیجات و حبوبات با ۹۳٫۸درصد و شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۷۲٫۵درصد تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر قیمت خدمات ارتباطی با ۵٫۵درصد، آموزش با ۱۸٫۸درصد و اجاره بها با ۲۵٫۵درصد کمترین رشد قیمت را در فاصله شهریور پارسال تا شهریور امسال ثبت کرده‌اند.
در یک بازه زمانی ۱۲‌ماهه، نرخ تورم سالانه بالاترین رشد قیمت را در گروه روغن و چربی‌ها با ۹۲٫۵درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۶۹٫۱درصد و نوشابه‌های غیرالکلی با ۶۶٫۶درصد به ثبت رسیده است.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا