بانک رفاه

جهش ۳۸۲ درصدی سود بانک پاسارگاد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دنیای بانک، بانک پاسارگاد که سرمایه‌اش از ۵۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته به ۶۵ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال افزایش داده است، در پایان سال مالی ۱۳۹۸ به ازای هر سهم ۴۹۱ ریال سود شناسایی کرده بود و حالا در نیمه نخست امسال سود هر سهم آن به ۵۵۹ ریال رسیده است. در حالی که در نیمه نخست سال گذشته سود هر سهم بانک یادشده ۱۵۱ ریال برآورد شده بود.

صورت‌های مالی حسابرسی نشده بانک پاسارگاد در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد که سود خالص این بانک با رشدی ۳۸۲ درصدی در مقایسه با نیمه نخست پارسال از رقم ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد و ۷۰۸ میلیون ریال به رقم ۳۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد و ۹۳۲ میلیون ریال افزایش یافته است. همچنین سود انباشته این بانک با رشدی ۶۶۶ درصدی نسبت به نیمه نخست سال گذشته به رقمی معادل ۴۶ هزار و ۵۶۱ میلیارد و ۲۴۶ میلیون ریال جهش کرده است.

سبقت درآمد از هزینه‌

ارزیابی دنیای بانک نشان می‌دهد که بانک پاسارگاد در نیمه نخست امسال ۹۳ هزار و ۷۰۶ میلیارد و ۷۲۲ میلیون ریال درآمد مشاع داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۹ درصد افزایش داشته و سهم بانک از درآمدهای مشاع ۲۳ هزار و ۳۱۵ میلیارد و ۴۵ میلیون ریال برآورد شده که نسبت به نیمه نخست پارسال نشان از جهش ۶۱۰ درصدی دارد.

این گزارش می‌افزاید: درآمدهای غیرمشاع بانک پاسارگاد در شش ماه ابتدای امسال ۱۳۹ درصد بیشتر از شش‌ماه ابتدای پارسال بوده و به رقم ۴۸ هزار و ۱۹۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون ریال رسیده است. نتیجه اینکه جمع درآمدهای بانک یادشده در تا پایان شهریور امسال با رشدی ۲۰۵ درصدی معادل ۷۱ هزار و ۵۱۰ میلیارد و ۲۰۳ میلیون ریال برآورد شده است.

هزینه‌های نیمه نخست امسال بانک پاسارگاد هم ۱۱۹ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده و به رقم ۳۲ هزار و ۶۳۷ میلیارد و ۶۹۷ میلیون ریال رسیده است. نگاهی به ترکیب هزینه‌های این بانک نشان می‌دهد که هزینه‌های کارکنان ۱۸ درصد، هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول ۲۹۶ درصد، هزینه‌های مالی ۲۸۳ درصد و سایر هزینه‌های اجرایی هم ۳۰ درصد رشد کرده اما هزینه کارمزد بانک ۱۳ درصد کمتر از نیمه نخست پارسال بوده است.

کاهش قیمت تمام شده پول

بررسی‌های دنیای بانک نشان‌گر رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های بانک پاسارگاد در نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه نخست پارسال و کاهش قیمت تمام شده پول در این بانک است. به گونه‌ای که نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ریالی بانک از ۱۰ درصد به ۸ درصد کاهش یافته اما میزان سپرده‌های بانک ۳۲ درصد بیشتر شده است. افزون بر اینکه با ثابت ماندن نرخ سود سپرده‌های ریالی بلندمدت بانک پاسارگاد به میزان ۱۵ درصد، میزان این سپرده‌ها ۲ درصد کمتر شده و به سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه با نرخ سود ۱۲ درصد تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش جمع سپرده‌های هزینه‌زای بانک پاسارگاد در ششماهه نخست امسال ۹ درصد قد کشیده اما میزان سپرده‌های غیرهزینه‌زا رشدی ۴۱ درصدی را تجربه کرده است. نکته جالب اینکه هرچند نرخ سود سپرده‌های ارزی بانک پاسارگاد از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا کرده اما عملکرد این بانک نشان می‌دهد که سپرده‌های ارزی در فاصله نیمه نخست پارسال تا نیمه نخست امسال ۱۹ درصد رشد کرده است.

به نظر می‌رسد با تداوم سودآوری بانک پاسارگاد در نیمه دوم امسال، سهامداران این بانک از عملکرد مدیریت این بانک رضایت بیشتری داشته باشند و به سود خوبی دست یابند.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا