بانک رفاه

حرکت بیمه سامان به سمت انقلاب دیجیتالی

به گزارش دنیای بانک و بیمه،مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۱۳۹۷ بیمه سامان با حضور بیش از ۷۸ درصد سهامداران روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار و در حضور سهامداران از ۶۴۸ میلیارد و ۵۸۵ میلیون ریال سود خالص این شرکت رونمایی شد که پس از کسر بخشی از سود به‌دست‌آمده بابت انتقال به اندوخته قانونی و سایر اندوخته‌ها، سود انباشته بیمه سامان در پایان سال مالی گذشته ۵۷۷ میلیارد و ۶۴۴ میلیون ریال برآورد شد و سهامداران به تقسیم ۱۵۰ میلیاردی این سود بین خود رأی مثبت دادند. به‌این‌ترتیب سود خالص هر سهم بیمه سامان ۳۱۵ و سود نقدی هر سهم هم ۱۰۰ ریال تعیین شد تا بخشی از سود انباشته صرف افزایش سرمایه شرکت شود.

احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان در نشستی با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد هیئت‌مدیره این شرکت به مجمع عمومی فوق‌العاده در خردادماه سال جاری برای افزایش سرمایه بیمه سامان اظهار کرد: سرمایه بیمه سامان از ۱۵۰ میلیارد تومان با رشدی ۶۷ درصدی به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. او در پاسخ به سؤالی درباره محل تأمین مالی افزایش سرمایه پیشنهادی هیئت‌مدیره بیمه سامان اظهار کرد: این اقدام مهم از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، سایر اندوخته‌ها به‌منظور توسعه شبکه نفوذ و تعدد مراکز خدمات‌رسانی به بیمه‌گزاران، افزایش توان پذیرش ریسک و قابلیت انجام سایر فعالیت‌های غیر بیمه‌ای ازجمله افزایش توان سرمایه‌گذاری، تحصیل اموال و دارائی‌های موردنیاز شرکت و درنتیجه ارتقای رتبه توان گری مالی صورت می‌پذیرد.

تغییر الگوی کسب‌وکار بیمه سامان

مدیرعامل شرکت بیمه سامان همچنین از تغییر در الگوی کسب‌وکار این شرکت خبر داد و اظهار داشت: بیمه سامان منطبق با انقلاب صنعتی چهارم و آنچه در دنیا در حال وقوع است مدل کسب‌وکار خود را بایستی تغییر دهد، چراکه اکوسیستم صنعت بیمه کشور به سمت دیجیتالی حرکت می‌کند. وی افزود: ضریب نفوذ بیمه کشور در حال حاضر ۲.۳ درصد است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۷ درصد برسد که برای رسیدن به این ضریب نفوذ احتیاج به جهش و راه میان‌بر داریم که این امر توسط کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان‌ها و استارآپ‌ها میسر خواهد شد.

 ضرابیه با اشاره به این‌که بخش عظیمی از کشور را قشر جوان و تحصیل‌کرده تشکیل می‌دهد افزود: معتقد هستم برای ایجاد توسعه با استفاده از فناوری به اصلی‌ترین مخاطبان بستر همانند نمایندگان، کارگزاران و عوامل فروش نیاز داریم. به گفته وی یونیک محصول جدیدی است که برای نخستین بار در کشور عرضه‌شده که بیمه‌گذاران علاوه بر دریافت پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانند در بخش سرمایه‌گذاری هم از آن استفاده کنند. ضرابیه با اشاره به این‌که از سال ٩١ طبق مقررات آئین‌نامه بیمه از سطح یک توانگری برخوردار بودیم گفت: با توجه به این‌که شرکت به برنامه‌ریزی بلندمدت اعتقاد دارد در نظر دارد تا سطح توانگری خود را تا سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ درصد برساند.

مدیرعامل بیمه سامان همچنین از بررسی یک‌میلیون و ٢٨٠ هزار پرونده خسارت طی سال گذشته در این شرکت و پرداخت ۴۵٠ میلیارد تومان خسارت خبر داد و اظهار داشت: توانگری مالی بیمه سامان در سال ٩۶، معادل ١٣٢ درصد و سطح یک بود که در سال گذشته موفق شدیم در سطح یک باقی بمانیم. ضرابیه بازار هدف این شرکت را طراحی محصول منطبق با نیازهای خانوارهای ایرانی عنوان کرد و گفت: می‌خواهیم علاوه بر بیمه‌ها زندگی و عمر و سرمایه‌گذاری، ریسک‌های منازل مسکونی و حتی موبایل و تبلت و درمان خانوارها را تحت پوشش قرار دهیم. وی بابیان آماده هستیم از قالب یک شرکت به شکل پلتفرم تغییر کنیم، تصریح کرد: کارخانه نوآوری پلنت را با همین هدف ایجاد کردیم که یک شتاب‌دهنده در حوزه استارتآپ‌هاست. صنعت بیمه برای بقای خود چاره‌ای به‌جز حرکت در مسیر دیجیتالی شدن ندارد. ضرابیه اعلام کرد که مجوز جدیدی از بیمه مرکزی برای یک محصول جدید گرفته‌ایم که بر اساس آن دارندگان بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری می‌توانند به‌طور شفاف علاوه بر پوشش‌های بیمه‌ای، گزینه‌های شفافی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. وی توضیح داد که بیمه‌گذاران حق دارند بدانند که سرمایه آن‌ها با چه نرخی و در کجا سرمایه‌گذاری شده است.

ضرابیه خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه انتخاب خوبی برای سهامداران برای هستند، شاید بازدهی این صنعت نسبت به سایر صنایع پایین‌تر باشد اما باید توجه داشت که مدیران بیمه‌ای روزانه در حال پوشش ریسک هستند و مدیریت ریسک می‌کنند. ضرابیه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکت پلنت گفت: این شرکت ظرفیت پذیرش ١٠٠ استارت‌آپ را دارد و در حال حاضر ١٢ استارت‌آپ در آن فعال هستند. مدیرعامل بیمه سامان اظهار داشت: برخی از این شرکت‌ها درزمینهٔ بهداشت و درمان (شمارش ضربان قلب، تعداد گام‌های فرد طی روز و …)، بازدید اولیه بیمه بدنه خودرو و صدور برخط بیمه ثالث و … فعال هستند.

وی سامانه سنهاب بیمه مرکزی را یک شاهکار توصیف کرد و افزود: سنهاب حتی در مقایسه با سامانه‌های مشابه در کشورهای پیشرفته بسیار بهتر است و به ما در ارائه و تدوین تحلیل‌های درست کمک شایانی می‌کند. ضرابیه همچنین اعلام کرد که بیمه سامان جزو آن دسته از شرکت‌هایی که برای شرکت خودروسازی سایپا بیمه‌نامه خودروهای صفر کیلومتر صادر می‌کردند، نبوده و طلبی از این شرکت ندارد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا