بانک رفاه

زمان مناسب برای حذف صفر پول

حذف صفر از پول فرایند دیگری دارد و متفاوت از تغییر واحد پول ملی است. حذف صفر زمانی انجام می‌شود که اقتصاد یک دوره تورم شدید را پشت سر گذاشته و به رونق اقتصادی رسیده باشد. در شرایطی که تورم کنترل‌شده و به‌طور پایدار به ۳ تا ۴ درصد رسیده باشد می‌توان صفرها را حذف کرد و البته شرط حذف صفرها بازنگشتن تورم است. زمانی که درآمدهای دولت از محل مالیات باشد، وابستگی به نفت از بین برود، اقتصاد کسری نداشته باشد، بده بستان‌های خوبی ازنظر تجاری و بانکی با دیگر اقتصادهای دنیا داشته باشیم، بهره‌وری به حد کافی رسیده باشد، بوروکراسی اداری اصلاح‌شده باشد، ساختار مالیاتی خوب داشته باشیم و اقتصاد در شرایط رونق قرار بگیرد می‌توان صفرها را حذف کرد و قیمت‌ها را منطقی کنیم.

حال این سؤال مطرح است که حذف نشدن صفر و تنها تغییر واحد پول می‌تواند به اقتصاد کشور در شرایط فعلی کمک کند و آثار مثبت حذف صفر از پول را در پی داشته باشد؟ در پاسخ باید گفت که تغییر واحد پول به نسبت تأثیر خوبی در اقتصاد برجای می‌گذارد و این تأثیر بینابینی است. مردم در شرایط فعلی بیشتر از واحد پول تومان به‌جای ریال در محاورات روزمره استفاده می‌کنند.

با تغییر واحد پول از ریال به تومان واحد پول ثبت‌شده در دفاتر ده برابر کمتر شه درنتیجه حسابرسی‌ها آسان‌تر می‌شود. تغییر واحد پولی ملی در فرایند تغییر اسکناس‌های فعلی با اسکناس‌های جدید هم آن‌چنان هزینه‌بر نیست و البته در این فرایند امکان شناسایی و حذف اسکناس‌های تقلبی هم فراهم می‌شود.

حجم ارقام ذخیره‌شده در حافظه  رایانه‌ها کاهش پیدا می‌کند، محاسبات و درک آن راحت‌تر می‌شود و میزان اسکناس در جریان با تغییر ریال به تومان کمتر می‌شود. ساده‌سازی اصلی‌ترین نتیجه تغییر واحد پول است که البته بر تورم هم اثرگذار است. یکی دیگر از گزینه‌های دولت در این زمینه حذف یک صفر همراه با تغییر واحد پول بود که می‌توانست به‌جای ده برابر، صد برابر اثر کاهشی داشته باشد.

البته دولت باید در حذف صفر از پول ملی شرایط رونق در اقتصاد و عدم بازگشت تورم را جدی بگیرد. در شرایطی که تورم پایدار باشد و رکود اقتصادی نداشته باشیم می‌توانیم با حذف صفر به نتایج درست در اقتصاد برسیم.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا