بانک رفاه

سود سپرده بانکی باید افزایش یابد

این مدیر اسبق بانکی می‌گوید: تنها ابزاری که همه اقتصاددانان بر آن تأکید دارند، این است که سود سپرده بانکی در این شرایط باید افزایش پیدا کند تا سرریز پول‌های خارج شده به بانک‌ها برگردد و سیاست‌های پولی مهار نقدینگی و تورم جواب بدهد. او با تأکید بر اینکه راه دیگر پیش روی بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز است، می‌گوید: باید جلوی ارزان فروشی ارز گرفته شود زیرا تخصیص ارز ارزان به کالاها و خدمات تقاضای کاذب ایجاد می‌کند. سود ناشی از این ارزان فروشی به جیب واردکننده‌ها و واسطه‌ها و دود آن به چشم مردم خواهد رفت.
حسینی هاشمی توصیه دیگری هم دارد و می‌افزاید: دولت می‌تواند بخشی از کسری بودجه‌اش را با فروش ارز با نرخ آزاد جبران کند. برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به آنها در قالب یارانه ریالی کمک کند. به این ترتیب ما شاهد یک نرخ ارز خواهیم بود. این کارشناس بانکی راهکار دیگر را خصوصی‌سازی واقعی و دست برداشتن دولت از دارایی‌های مازاد می‌داند. وی درخصوص میزان موفقیت دولت در انتشار و فروش اوراق قرضه هم معتقد است: اگر دولت می‌خواهد از این مسیر کسری بودجه‌اش را پوشش دهد، باید اسناد خزانه را برای فروش به مردم عرضه کند.اجرای همزمان سیاست‌های مالی و پولی همسو می‌تواند از حجم پول در گردش جلوگیری کند. این کارشناس بانکی منظور از تعدیل نرخ سود بین بانکی را افزایش این نرخ می‌داند و می‌گوید: دلیل کاهش محسوس سود بین بانکی در ماه‌های گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بود زیرا تقاضا برای پول به‌شدت کم شد و بانک‌ها با مازاد منابع مواجه شدند. پس از مدتی این مشکل رفع شد و هم‌اکنون نرخ سود بین بانکی به ۲۰درصد رسیده و ممکن است به ۲۵درصد هم برسد. او می‌افزاید: نباید انتظار داشت که اگر نرخ سود بانکی به ۲۵درصد افزایش نیابد، نقدینگی مهار شود. درصورتی که سیاست‌های مالی و پولی همزمان با هم و همسو با هدف کنترل نقدینگی اجرا نشود، سیاست‌های پولی بانک مرکزی عقیم خواهد ماند.
حسینی هاشمی با اشاره به‌احتمال نرخ تورم ۴۰درصدی، می‌گوید: در این شرایط سپرده‌گذاری کردن نزد بانک‌ها حتی با نرخ ۲۰درصد سود سپرده‌ها به‌معنای کاهش ۲۰درصدی ارزش پس‌اندازهاست. ایجاد تعادل نرخ‌ها یک ضرورت است و یک سیاست پولی و مالی وقتی مؤثر خواهد بود که دارای کارایی باشد و محرک قوی ایجاد کند. 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا