بانک رفاه

شایعه ادغام بانک دی تکذیب می‌شود

به گزارش دنیای بانک و بیمه،افزایش خیره‌کننده ارزش سهام بانک دی در روزهای اخیر باعث شده تا پرسش‌هایی از مدیرعامل این بانک مطرح شود که قربانی به‌تمامی این پرسش‌ها پاسخ داده است. بخوانید:

پرسش ۱: مطالبات بانک اعم از اینکه در مرحله دادرسی در دادگاه باشند تا نباشند در حال حاضر به چه میزان است و برآورد شما از میزان سوخت شدن این مطالبات چه میزان است و در صورت سوخت شدن میزان وثایق و تضامین موجود در بانک تا چه میزان کفایت می‌کند؟

قربانی: مطابق با آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ مانده مطالبات این بانک بابت اعطای تسهیلات به میزان ۷۷ هزار و ۱۲ میلیون ریال است و تا تاریخ تهیه این گزارش هیچ‌یک از مطالبات بانک دی در طبقه سوخت شده نیست و جزییات مربوط به هر یک از مطالبات یادشده در یادداشت توضیحی همراه با صورت‌های مالی یادشده به‌تفصیل ارائه‌شده است.

پرسش ۲: در حال حاضر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک دی به تفکیک نوع ارز و مقدار آن را در جدول زیر اعلام کنید.

قربانی: اطلاعات مربوط به دارایی‌های ارزی بانک دی به‌تفصیل در یادداشت توضیحی صورت‌های مالی حسابرسی نشده به تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ و همچنین اطلاعات مربوط به بدهی ارزی این بانک در یادداشت‌های توضیحی همان صورت‌های مالی به‌تفصیل افشاء شده است. در ضمن با توجه به پیگیری‌های مکرر، این بانک تاکنون موفق به اخذ مجوز ارزی سوم نشده است و طبق الزامات و قوانین بانک مرکزی امکان ارائه تسهیلات و تعهدات ارزی نیز در این شرایط وجود ندارد، البته دریافت مجوز مرحله سوم همچنان در دستور کار هیئت‌مدیره بانک دی قرار دارد.

پرسش ۳: در حال حاضر میانگین هزینه پول دریافتی چقدر است و آیا نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذاران کاملا از قوانین و دستورالعمل‌های اعلامی توسط بانک مرکزی تبعیت می‌کند و آیا نرخ سود غیرمتعارفی به سپرده‌گذاری در بانک پرداخت می‌شود و اگر پاسخ مثبت است، علت آن چیست؟

قربانی: بهای تمام‌شده پول در بانک دی همانند سایر بانک‌های کشور معادل هزینه‌ مستقیم پول (سود پرداختی به سپرده‌گذاران) و سایر هزینه‌های غیرمستقیم محاسبه می‌شود و محاسبات یادشده با دستورالعمل‌های بانک مرکزی منطبق بوده و همچنین بانک دی در اجرای الزامات و بخشنامه‌های بانک مرکزی همواره رعایت سقف سود پرداختی به سپرده‌گذاران را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

پرسش ۴: برنامه بانک دی برای پوشش زیان انباشته سنگین بانک و بهبود ساختار سرمایه بانک چیست و برنامه‌های مدیریت بانک برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت را تشریح کنید؟

قربانی: بانک دی در نظر دارد از طریق وصول و تعیین و تکلیف مطالبات غیر جاری و شناسایی سودهای دوره مشکوک الوصول مطالبات و برگشت ذخایر مربوط به آ، کاهش بهای تمام‌شده پول، فروش دارایی‌های مازاد و کسب سود در مرحله نخست زیان انباشته را کاهش داده و در مرحله دو اقدام به اخذ مجوز افزایش سرمایه کند.

۵. در خصوص واگذاری نیروگاه دماوند و برنامه بانک دی برای مدیریت منابع حاصل از این واگذاری در جهت رعایت صرفه و صلاح سهامداران را توضیح دهید و اینکه واگذاری نیروگاه یادشده در چه مرحله‌ای است؟ ارزش‌گذاری نیروگاه چگونه بوده و آیا امکان انتشار گزارش ارزش‌گذاری این نیروگاه وجود دارد و در صورت پاسخ منفی دلیل عدم انتشار گزارش را بیان کنید؟

قربانی: با توجه به الزامات بانک مرکزی و همچنین در اجرای مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بانک دی اقدامات لازم جهت واگذاری و فروش دارایی‌های مازاد خود را از طریق مذاکره با خریداران و انتشار آگهی مزایده در روزنامه‌های رسمی و کثیر‌الانتشار انجام داده. بدیهی است درصورتی‌که شرایط لازم برای واگذاری و فروش سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند (با در نظر گرفتن صلاح و صرفه سهامداران) فراهم شود، این بانک ضمن رعایت الزامات قانونی مربوطه، موضوع را با افشای توضیحات لازم به اطلاع سهامداران محترم خواهد رساند. همچنین خاطرنشان می‌سازد بانک دی هم‌اکنون در مرحله ارزیابی و ارزش‌گذاری شرکت تولید نیروی برق دماوند از طریق کارشناسان رسمی دادگستری است.

پرسش ۶. در صورت‌های مالی شش‌ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ به مانده طلب قابل‌توجهی از سوی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره‌شده است. وضعیت این مطالبات اکنون به چه صورتی است و قرارداد فی‌مابین بانک دی و بنیاد یادشده چگونه است؟

قربانی: مانده مزبور مربوط به خرید سهام شرکت تولید برق نیروگاه دماوند از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران است و طبق قرارداد فی‌مابین بخش قابل‌توجهی از آن بر اساس صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ پرداخت و تسویه شده و الباقی آن در مواعد زمانی مقرر تسویه خواهد شد.

پرسش ۷: در صورت‌های مالی شش‌ماهه منتهی به شهریور ۹۴ به سهام ترجیحی و مبایعه‌نامه در خصوص نیروگاه دماوند اشاره‌شده، منظور از کسر سهام ترجیحی در این بند چیست؟

قربانی: منظور از سهام ترجیحی کارکنان نیروگاه دماوند است که بعد از عرضه شدن در بورس و مطابق الزامات و قوانین مربوطه به این گروه نیز مانند سایر سهامداران تعداد معینی از سهام شرکت نیروگاه دماوند تخصیص داده شد.

پرسش ۸. آیا برنامه‌ای در جهت ادغام بانک دی با سایر بانک‌ها وجود دارد و در صورت پاسخ مثبت کدام بانک‌ها در این برنامه حضور دارند؟

قربانی: نهاد ناظر و تصمیم گیر در این خصوص بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و در خصوص شایعات منتشره اخیر، این موضوع از طرف وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی به طول کامل تکذیب شده و هیچ برنامه‌ای در حال حاضر برای ادغام بانک دی وجود ندارد.

پرسش ۹: آیا بانک دی برنامه‌ای جهت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال ۱۳۹۸ دارد؟

قربانی: با توجه به اینکه یکی از روش‌های اصلاح و بهبود ساختار مالی بانک، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل است، در نظر است که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم از طریق سازمان‌های ذی‌ربط شامل بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار نسبت به انجام این امر از محل امر یادشده و آورده نقدی سهامداران (به‌صورت ترکیبی) اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تأثیر چندانی بر نسبت کفایت سرمایه و میزان سرمایه نظارتی بانک نخواهد داشت و بانک دی باید برای بهبود نسبت‌های یادشده اقدامات لازم جهت ورود جریان وجه نقد از طریق فروش دارایی‌های مازاد و انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

نکته مهم اینکه از تاریخ گزارشگری قبلی یعنی صورت‌های مالی حسابرسی نشده و گزارش تفسیری مدیریت منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ تا مقطع کنونی تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد بانک رخ نداده و به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام بانک دی در روزهای معاملاتی اخیر عمدتاً ناشی از فضای کلی بازار و تحلیل و تصمیم‌گیری سهامداران است.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا