بانک رفاه

شرط بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک،پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه برای ایجاد تعادل در نرخ سود بانکی به‌دنبال «شوک درمانی» نیستیم، پرداخت سود بیشتر از سوی برخی بانک‌ها به سپرده‌‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تأیید و اظهار کرد: با هشدار بانک مرکزی، نرخ سود این صندوق‌ها اصلاح شده است.

روزنامه همشهری پیش از این از نرخ‌شکنی احتمالی و پرداخت سود بیشتر به برخی سپرده‌های کلان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داده بود. ضمن اینکه گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه بانک‌ها وام را به مشتریان گران می‌دهند. طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، وام بانکی باید با سود ۲۲درصد پرداخت شود اما در حال حاضر وام با سود ۲۶ درصد پرداخت می‌شود.
 
موضع روز گذشته معاون اقتصادی بانک مرکزی به‌معنای این است که کاهش نرخ سود بانکی با احتیاط بیشتری رخ خواهد داد.چه اینکه قربانی گفته است: با توجه به تنگنای مالی امکان نزدیک کردن یکباره نرخ سود به تورم در مدت کوتاه وجود ندارد، بنابراین باید به‌تدریج به این سمت حرکت کنیم.
 
این مقام بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود را معلول می‌داند و نه علت، گفت: سال گذشته با درخواست کاهش نرخ سود برای ایجاد رونق اقتصادی مواجه بودیم و در همین راستا بانک مرکزی به روش غیردستوری و با ورود به بازار بین بانکی توانست نرخ سود در این بازار را از ۲۹درصد در اوایل سال گذشته به ۱۷درصد در هفته گذشته کاهش دهد.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که با توجه به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و پرداخت سودهای بالاتر از این طریق به سپرده‌گذاران، اعمال نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار در شبکه بانکی چگونه بوده است، گفت: میزان رعایت نرخ‌های سود نسبت به گذشته بهتر بوده است و درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم، طبق بررسی‌های بانک مرکزی برخی صندوق‌ها بیش از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار سود سپرده پرداخت می‌کردند که با هشدار بانک مرکزی، نرخ سود این صندوق‌ها اصلاح شده است.
نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا