بانک رفاه

صدرنشینی سپ و به پرداخت در تیر 1401

تازه‌ترین رنگینگ حوزه پرداخت الکترونیکی اعلام شد و در رقابت 12 شرکت بر سر بازار تراکنش‌ها حوزه پرداخت الکترونیک در نخستین ماه تابستان امسال شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با سهم 20.26 درصدی از حیث تعداد تراکنش‌ها و شرکت به پرداخت ملت با سهم 19.57 درصدی از لحاظ مبلغ تراکنش صدرنشینی خود را حفظ کردند.

به گزارش دنیای بانک، پرداخت الکترونیک سامان وابسته به گروه مالی سامان در تیرماه امسال 20.26 درصد از کل تعداد تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک را به خود اختصاص داده و نزدیک‌ترین رقیب این شرکت، به پرداخت ملت وابسته به بانک ملت است که سهم 19.22 درصدی را در اختیار دارد. در جایگاه سوم اما شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نشان تجاری تاپ قرار دارد که این شرکت وابسته به گروه مالی بانک پارسیان در تیرماه 16.17 درصد از کل تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیک را به خود اختصاص داده است.

در رده چهارم رنگینک جدول تیرماه شرکت‌های psp ، پرداخت الکترونیک پاسارگاد وابسته به بانک پاسارگاد با سهم 9.09 درصدی قرار گرفته و نزدیک‌ترین رقیب این شرکت، آسان پرداخت پرشین با نشان تجاری آپ با سهم 8.29 درصدی قرار دارد که فعلا در جایگاه پنجم جا خوش کرده است.

این گزارش می‌افزاید: شرکت پرداخت الکترونیک سداد وابسته به بانک ملی ایران در تیرماه امسال همچنان در جایگاه ششم قرار گرفته و تنها توانسته 8.23 درصد از کل تعداد تراکنش‌ها را به خود اختصاص دهد باید دید تیم مدیریتی جدید سداد برنامه‌ای برای افزایش جایگاه این شرکت در آینده دارد یا به جایگاه فعلی رضایت خواهد داد. چه اینکه پشت سر این شرکت، کارت اعتباری  ایران کیش با سهم 7.67 درصدی قرار دارد.

شگتفتی‌ساز 2 ماه اخیر در بازار تراکنش‌ها، شرکت فراپردازان آروند امید با نشان تجاری امیدپی است که پیش از این با نام شرکت سایان کارت فعالیت می‌کرد. این شرکت در 2 ماه گذشته موفق شده که سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و در حال حاضر هرچند در جایگاه هشتم قرار دارد اما در اختیار گرفتن سهم 4.98 درصدی تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در تیرماه نشان از روند روبه پیشرفت امیدپی در حوزه پرداخت الکترونیک دارد چرا که موفق شده جای شرکت‌های فن آوا کارت و پرداخت نوین آرین را بگیرد.

فن آوا کارت با سهم 2.1 درصدی و پرداخت نوین آرین وابسته به بانک اقتصاد نوین با سهم 2.07 درصدی به ترتیب در رتبه نهم و دهم قرار دارند و پرداخت الکترونیک سپهر وابسته به بانک صادرات ایران با سهم 1.44 درصدی و الکترونیک کارت دماوند با سهم تنها 47 صدم درصدی در انتهای رنکینگ رقابت psp ها قرار گرفته‌اند.

رقابت سنگین به پرداخت و سپ

بررسی‌های دنیای بانک نشان می‌دهد از کل پولی که در حوزه پرداخت از مسیر شرکت‌های psp در تیرماه 1401 جابجا شده، حدود 50 درصد کل بازار در اختیار 3 شرکت به پرداخت ملت در جایگاه نخست با سهم 19.57 درصد، پرداخت الکترونیک سامان در جایگاه دوم با سهم 17.08 درصد و تجارت الکترونیک پارسیان با سهم 12 درصد در جایگاه سوم قرار دارد. رقابت سنگینی 2 شرکت به پرداخت و سپ البته برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار تنگاتنگ و شدیدتر شده و هرگونه غفلت می‌تواند باعث جابجایی قدرت بین این 2 شرکت شود.

رقابت psp ها برای در اختیار گرفتن سهم بیشتر از جابجایی نقدینگی (از حیث شاخص مبلغ) در رتبه‌های سوم تا ششم جدی‌تر و بسیار نزدیک است. چرا که پس از تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) با سهم 12 درصدی، پرداخت الکترونیک سداد با سهم 11.8 درصد، کارت اعتباری ایران کیش با سهم 11.6 درصد و پرداخت الکترونیک پاسارگاد با سهم 11.16 درصد قرار دارد. به این ترتیب احتمال جابجایی این شرکت‌ها در رنکینگ مبلغ تراکنش‌ها در ماه‌های آینده جدی‌تر به نظر می‌رسد.

بعید است آسان پرداخت پرشین بتواند به جایگاه بالاتر از هفتم دست پیدا کند و فعلا برای ماندن در این جایگاه به نظر خطری جدی آپ را تهدید نمی‌کند چرا که فاصله‌اش با دیگر رقبای محسوس است.

این گزارش می‌افزاید: در تیرماه امسال فن آوا کارت با 3.25 درصد، پرداخت الکترونیک سپهر با 3.16 درصد در رتبه‌های هشتم و نهم باهم رقابت دارند و پس از آنها پرداخت نوین آرین با سهم 2.62 درصدی قرار دارد. شاید در آینده شرکت فراپردازان آروند امید بتواند سهم فعلی 1.31 درصدی خود را افزایش دهد و به پرداخت نوین آرین نزدیک شود و همچنان الکترونیک کارت دماوند در انتهای جدول با سهم 37 دهم درصدی قرار دارد و بعید است که بتواند رتبه خود را افزایش دهد.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا