بانک رفاه

طرح نمایندگان برای شکست سلطه دلار

به گزارش دنیای بانک، حسین میرزائی، حسینعلی حاجی دلیگانی، فرهاد بشیری، نصرالله پژمان فر، سید مجتبی محفوظی، مجید نصیرائی، عبدالرضا مصری، سید جلیل میرمحمدی میبدی، مرتضی آقاطهرانی، غلامرضا منتظری، مهدی شریفیان، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، اسماعیل حسین زهی، روح‌اله نجابت، احمد محرم‌زاده یخفروزان، سیدمحمود نبویان، احمد نادری، حسین محمدصالحی دارانی، وحید جلال‌زاده، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی، روح‌اله ایزدخواه، محمدتقی نقدعلی، علی کریمی فیروزجائی، منصورعلی زارعی کیاپی، احمد حسین فلاحی همدان، سید مصطفی آقامیرسلیم، سیدکاظم دلخوش اباتری، عباس مقتدایی، احسان ارکانی، بهزاد رحیمی، رضا آریان‌پور، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، موسی احمدی، علی اکبر بسطامی، جواد نیک‌بین، علی اکبر علیزاده برمی، یعقوب رضازاده، رسول فرخی میکال ۳۹ نماینده‌ای هستند که این طرح را امضا و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند.

توجیه نمایندگان امضا کننده طرح این است که با توجه به اینکه ریال توان حفظ ارزش کالا و خدمات را تا حد زیادی از دست داده است تعدادی از مردم در نقاط مختلف کشور به خصوص تهران برای مبادلات خود به جای ریال از دلار استفاده می کنند و این به معنی آن است که رفته رفته در عمل، مردم به جای ریال، دلار را بر پول ملی ترجیح داده، ریال را ساقط نموده و دلار را حاکم خواهند کرد و این یک فاجعه برای همه ابعاد نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود. به همین دلیل و با هدف پیشگیری از این فاجعه در کنار تقویت ریال می بایست طلا و فلزات گرانبها را به عنوان رقیب دلار مطرح نمود و سلطه احتمالی دلار را در کشور در هم شکست.

این گزارش می‌افزاید: ماده ۲ قانون پولی و بانکی کشور تصریح دارد: پول رایج کشور به صورت اسکناس و سکه‌های فلزی قابل انتشار است و فقط اسکناس و پولهای فلزی که در تاریخ تصویب این قانون در جریان بوده و یا طبق این قانون انتشار می‌یابد جریان قانونی و قوه ابراء دارد. همچنین تعهد پرداخت هر گونه دین و یا بدهی فقط به پول رایج کشور انجام‌پذیر است مگر آن که با رعایت مقررات ارزی کشور ترتیب دیگری بین‌بدهکار و بستانکار داده شده باشد.

بر اساس این قانون مسکوکات طلا رواج قانونی ندارد و مقررات مربوط به ورود و صدور طلا و نقره به پیشنهاد رئیس‌کل بانک مرکزی ایران و موافقت وزیر دارایی و تصویب هیئت‌وزیران تعیین می‌شود.

حالا نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند که با اصلاح قانون، مسکوکات طلا رواج قانونی پیدا کند.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا