بانک رفاه

عقب نشینی صندوق بین‌المللی پول با اعتراض بانک مرکزی

به گزارش دنیای بانک، صندوق بین المللی پول تخمین خود از «کل ذخایر رسمی ناخالص» کشور را اصلاح و میزان آن را ۱۱۵ میلیارد دلار عنوان کرد.

به دنبال اعتراض بانک مرکزی به صندوق بین المللی پول در تخمین میزان ذخایر ارزی ایران، صندوق بین المللی پول در ایمیلی رسمی به بانک مرکزی، ضمن ابزار تاسف از سوء برداشت پیش آمده، عدد اعلامی پیشین را تخمینی مبنی بر فروض از ذخایر «قابل استفاده کشور» اعلام و تخمین خود از «کل ذخایر رسمی ناخالص» ایران را به میزان ۱۱۵ میلیارد دلار اصلاح کرد. گفتنی است اشکال در خصوص سایر موارد برآوردی صندوق همچنان پابرجاست که برای رفع این اشکالات نیز پیگیری های لازم از طرف بانک مرکزی انجام می‌گیرد.

هفته پیش عبداناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود:گزارش  اخیر صندوق بین المللی پول از تخمین میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی، یک  خطای فاحش و گزارشی غلط و ناشی از اطلاعات ناقص آنها است. انتشار یک تخمین اشتباه ازسوی صندوق،بدون اخذ تایید از بانک مرکزی،همانند رفتار همراه با تبعیض آنها، زیبنده صندوق بین المللی پول نیست.

اختلاف در برآورد میزان ذخایر واقعی ارزی ایران پس از آن چالش برانگیز شد که صندوق بین‌المللی پول به تازگی کل ذخایر ارز و طلای ایران را در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲۱٫۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود معتقد است ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۹ افت قابل توجه داشته و به ۱۲٫۴ میلیارد دلار رسیده و این رقم در پایان سال ۲۰۲۰ نیز بالغ بر ۴ میلیارد دلار شده است. این نهاد بین‌المللی پیش بینی کرده بود که روند نزولی ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۲۱ متوقف شود و در پایان این سال حجم ذخایر ارز و طلای ایران به ۱۲٫۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲۱ میلیارد دلار برسد.

 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا