بانک رفاه

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه ‎گران
فناوری‎های نوین مدل کسب و کار شرکت‎های بیمه را تغییر خواهند داد

روح الله حیدری،دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمه ‎گران در گفتگو با روابط عمومی این سندیکا به بررسی نقش فناوری اطلاعات در تغیرات آتی صنعت بیمه پرداخت.

به گزارش دنیای بانک و بیمه از روابط عمومی سندیکای بیمهگران ایران، روح الله حیدری،دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمهگران با بیان اینکه در این عصر و زمان همه چیز به فناوری وابسته است، اظهار داشت: در سالهای گذشته به کمک فناوری، صنعت بیمه از فرآیند های کاغذی رهایی یافت و به فرایندهایی مکانیزه دست پیدا کرد که رهاورد این موضوع افزایش سرعت، دقت، کاهش تخلفات، تقلبات و ایجاد گنجینههای داده است.

وی افزود: اما اگر منظور از تحول صنعت بیمه را در سالهای جاری و پیشرو مد نظر قرار دهیم، باید بگویم نرخ تغییرات کاملا به صورت نمادی در حال وقوع بوده و فناوری قلب این تغییرات است. ظهور و بروز فناوریهایی نظیر هوش مصنوعی، گجت ها، خودرانها، پردازشهای ابری، هوش تجاری و سایر موارد که همه بر اساس فناوری اطلاعات شکل گرفته اند صنعت بیمه را کاملا متحول خواهند کرد. در سالهای گذشته صرفا فرآیند های کاغذی با تغییراتی ناچیز مکانیزه شده اند اما این فناوری های ساختارشکن نه تنها کل فرآیند ها را نشانه گرفته بلکه مدل کسب و کاری شرکت ها را نیز تغییر خواهند داد.

حیدری با بیان اینکه صنعت بیمه یک صنعت خدمت گزار است که با داده کار میکند، گفت: به همین دلیل با بکارگیری فناوریهای بیان شده میتوان به تحولاتی دست پیدا کرد که موجب خلق ارزش افزوده برای کل زنجیره کسب و کار شود.

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمهگران اظهار کرد: تغییرات در زیرساخت شرکتهای بیمهگر با ایجاد ارتباطات مناسب و سیستمهای مناسب نرم افزاری با شبکه فروش شروع شد که این روند موجب ایجاد تمرکز در نگهداری داده ها و تهیه سرویس های به روز و منظم برای مشتری شد. در حال حاضر نیز توسعه زیرساخت های ارتباطی و نرم افزاری در بازیگران مرتبط با صنعت بیمه نظیر بانکها، ارگانها و همچنین بیمه مرکزی نیز صورت گرفته و در حال انجام است که این فرآیندهم کمک شایانی به بهینه سازی زنجیره ارزش میکند.

چالشهای حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه؛ کمبود نیروی انسانی و نبود تفکر سرمایهگذاری

وی با اشاره به چالشهای موجود در این صنعت گفت: در این زمان دو چالش اصلی در این حوزه وجود دارد اولین و مهمترین چالش نوع نگرش بزرگان صنعت به مفهوم فناوری اطلاعات و کاربردهای آن است. در همین راستا سرمایه گذاری مناسبی در حوزه فناوری در شرکت ها صورت نمیگیرد. اغلب مدیران یک کسب و کار، انگیزه لازم جهت استفاده از فناوری و کاربردهای قابل توجه آن در کسب و کار خود ندارند، و یا بعضاٌ علاقه ای هم به ان مسئله ندارند. بنابراین تغییر در این نوع نگرش به توسعه نوآوری کمک خواهد کرد و اگر این رویکرد اصلاح نشود با برخی کسب و کارهای بیمه ای دچار چالش های جدی خواهند شد.

حیدری تصریح کرد: چالش دوم که در حال حاضر فضای کار را بسیار سخت کرده است، چالش کمبود نیروی انسانی در حوزه فناوری است که باید فکری جدی برای این مساله اندیشیده شود.

وی گفت: همانطور که قبلا گفته شد؛ صنعت بیمه یک صنعت خدمت گذار است؛ به همین دلیل داده های این صنعت در مراکزی غیر از شرکتهای بیمهگر از جمله بیمه مرکزی، وزارت بهداشت نیز کاربرد داشته و نگهداری میشود. شرکت های بیمه و ارگانهای مذکور هزینه های زیادی برای حفظ امنیت این داده ها انجام داده اند که قابل تقدیر است؛  تست های دوره ای امنیت، نظارت افتای ریاست جمهوری و بیمه مرکزی، استفاده از شرکت های مشاور امنیت و …. مواردی است که به شرکت ها در این مورد کمک میکند.

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمهگران با اشاره به لزوم بهرهگیری شرکتهای بیمه از حوزه های جدید فناوری همچون؛ پردازشهای ابری، کاربردهای تلفن های هوشمند و هوش مصنوعی عنوان کرد: استفاده از اپلیکیشن های تلفن های همراه، ارتباط بیمه گران با مشتریان خود را بهبود بخشیده و عملا شرکت بیمه را در جیب مشتریان جای داده است. هوش مصنوعی در چت بات ها پاسخگوی 24 ساعته شده اند و پردازش های ابری به کاهش هزینه ها کمک کرده است. در آینده توسعه سایر فناوری ها با کمک شرکت های نو آور میتواند اوضاع را بهتر کند.

استفاده از فناوریهای متنوع صرفا هزینه و زمان شرکتها را هدر خواهد داد

وی اظهار کرد: شرکتهای بیمه باید بر اساس استراتژی، فرهنگ سازمانی و مدل کسب کار خود، فناوری جدید مورد نیاز خود را انتخاب کرده و برای ریلگذاری مسیر شرکت حول این فناوری سرمایهگذاری کنند. استفاده از فناوری های متنوع صرفا هزینه و زمان را هدر خواهد داد.

حیدری تصریح کرد: جا انداختن مفاهیم این چنینی در شرکت ها به دلیل کمبود نگرشی که پیشتر بیان کردم کار ساده ای نبوده و نیاز به ایجاد بلوغ سازمانی دارد؛ لذا تمرکز بر یک فناوری و هم مسیر نمودن کل سازمان حول آن اهمیت دارد. بنابراین فرصت ها و تهدید ها باید دیده شده و پس از انتخاب فناوری مد نظر فرهنگ سازی و آموزش صورت گیرد.

وی تصریح کرد: افزایش سرعت در فرآیندها، نیاز به منابع انسانی کمتر و ایجاد فرصتهای بهتر از جمله نتایج بکارگیری فناوری های نوین است. به عنوان نمونه با استفاده از هوش مصنوعی میتوان به صورت مکانیزه از بسیاری از تقلبات و تخلفات دوری کرد و این یعنی هم بهره وری هم کاهش هزینه هم فرصت های شغلی بهتر.

حیدری با اشاره به فعالیتهای انجام شده در سندیکای بیمهگران اظهار کرد: در سندیکا پروژهای مشاورهای مناسبی در خصوص فناوری اطلاعات و معماری سیستم های مرتبط انجام شده و  این فرآیند در حال انجام است.  نظر نخبگان صنعت در حوزه های کسب و کاری و IT در کارگروه ها در دسترس بوده و راهگشای صنعت بیمه در استفاده از فناوری است. به عنوان نمونه میتوان به پروژه سویچ درمان اشاره کرد.

 سیر تحول فناوری اطلاعات در سالهای اخیر قانون پذیر نیست

  وی اظهار کرد: نکته ای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که فناوری اطلاعات و سیر تحول نمایی آن در سالهای اخیر قانون پذیر نیست. این نوآوری ها همیشه  جلوتر از قانون بوده و ساختار شکن هستند. اما تعداد قوانین کسب و کار میتواند در مسیر توسعه فناوری، ایجاد اختلال کند. لذا شرکت ها به جای مقابله با قانون کمی آن را تعدیل میکنند تا فرهنگ آن ایجاد و ساختارها توسعه یابند. امید است که قانون گزاری ها چابک تر و در راستای توسعه خدمات مثبت فناوری صورت بپذیرد.

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمهگران با بیان اینکه متاسفانه اگر با همین روال پیش برویم آینده خوبی برای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه متصور نیستم، گفت: استفاده از روشهای Agile در توسعه کسب و کار و توسعه سیستمها میتواند در مسیر استفاده صحیح از فناوری راهگشا باشد. توضیح اینکه باید از مفاهیم جدیدی نظیر تفکر طراحی (Design Thinking) که اخیرا در خارج از کشور در حال آموزش و بکارگیری است، استفاده شود. این مفاهیم نیاز ها و فناوری را به بهترین نحو با هم هماهنگ کرده و در نهایت محصولی نوآور، با فناوری بالا و کاربردی ایجاد میشود.

حیدری گفت: واقعیت این است که شالوده صنعت بیمه در واقع با ریسک و مدیریت آن انگیخته شده است. در حال حاضر زبانهای نسل چهارم نظیر؛ پایتون و پایگاه دادههای NOSQL و مسایل BigData به مدیریت ریسک در شرکتها کمک شایانی کرده است. اعلام نرخ بر اساس دادههای پیشین، ارزیابی خسارت بر اساس داده، تشخیص موارد پر ریسک شامل خطرها، بیمهگزارها و … با استفاده از تحلیل داده در شرکت ها در حال حاضر امکان پذیر است.

 امکان پیشبینی رفتار مشتریان فراهم شده است

  دبیر کارگروه فناوری اطلاعات سندیکای بیمهگران گفت: با استفاده از مفاهیم هوش تجاری (BI) پیش بینی رفتار مشتریان قابل انجام است.  اما در دنیای کنونی ارزیابی رفتار خودمان به عنوان خدمتدهنده مهمتر از رفتار مشتری است. فناوری باعث شده تا رویارویی چهره به چهره مشتریان با شرکتهای بیمه کمتر شود ولی میتواند کمک کند تا سایر ارتبطات سریعتر، دقیقتر، قابل تحلیلتر و کارآمدتر صورت بپذیرد.

وی اظهار کرد: به همین دلیل دریافت بازخورد از مشتریان و سنجش تجربه مشتری  (Customer Experience) برای شرکتهای بیمه بسیار حائز اهمیت است. بهتر است تا مشتریان نسل Z رفتاری که از ما انتظار دارند را به ما بگویند تا اینگونه ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

حیدری انتخاب فناوری مناسب و سپس تدوین استراتژی حول آن و فرهنگ سازی را جز فعالیتهای مهم و ابتدایی در مواجهه با فناوریهای نوین برشمرد و افزود:  لازم به ذکر است که مساله امنیت داده و اطلاعات در همه حال باید مد نظر باشد.

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا