بانک رفاه

مسیر روشن بانک صادرات در سودآوری مطمئن

به گزارش دنیای بانک و بیمه، ازآنجایی‌که نرخ سود تسهیلات در بانک صادرات بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و بخشنامه‌های بانک مرکزی صورت می‌گیرد، دستکم تا پایان بهار سال آینده انتظار نمی‌رود این نرخ سود تغییر کند بااین‌حال برآورد هیئت‌مدیره بانک صادرات از شاخص مانده تسهیلات این است که با افزایش پرداخت تسهیلات و بهبود پرتفوی اعطای وام در بانک، بتوانند تا پایان امسال ۳۰ درصد این شاخص را بهبود ببخشند و ۳۰ درصد هم از میزان مطالبات غیر جاری بانک کم کنند. برآیند چنین فرآیندی بهبود شاخص کفایت سرمایه بانک صادرات خواهد بود اما چگونه؟

کارنامه دکتر صیدی در ۹ ماه نخست امسال نشان می‌دهد که او موفق شده تا زیان ۲ هزار میلیارد تومانی بانک در ۹ ماه نخست سال گذشته را به سود خالص ۸۷ میلیارد و ۶۷۷ میلیون ریالی تبدیل کند و درحالی‌که هزینه‌های بانک در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال ۵ درصد کاهش‌یافته اما مجموع درآمد بانک صادرات رشدی ۴۲ درصدی را تجربه کرده است. ارزیابی صورت‌های مالی بانک صادرات نشان می‌دهد که سود ناشی از اعطای تسهیلات در پایان آذرماه امسال نسبت به آذرماه پارسال ۳۵ درصد، جمع درآمدهای مشاع بانک ۱۷ درصد، سهم بانک از درآمدهای مشاع ۷۳ درصد و درآمدهای غیر مشاع بانک هم ۲۸ درصد رشد کند. نکته کلیدی در رشد درآمدهای غیر مشاع بانک صادرات در پایان ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال می‌توان به افزایش ۱۹ درصدی درآمد ارائه خدمات بانکی به مشتریان، جهش ۹۲ درصدی درآمد مبادلات ارزی باوجود تحریم‌ها اشاره کرد که افزایش درامد کارمزدی بانک یادشده عمدتاً ناشی از افزایش کارمزد عملیات قرض‌الحسنه، ضمانت‌نامه‌های صادره، طرح شتاب و اعتبارات اسنادی بود است. نتیجه اینکه زیان خالص هر سهم بانک صادرات به میزان ۱۱۵ ریال در پایان آذرماه پارسال و ۱۶۹ ریال در پایان سال مالی ۱۳۹۷ به سود خالص هر سهم ۵ ریال تبدیل‌شده که نشانگر خروج بانک صادرات از دایره زیان سال‌های به ارث رسیده از گذشته است.
تغییر مسیر وام بانک صادرات
یکی از سیاست‌های بانک صادرات در سال‌های اخیر تغییر مسیر سیاست اعطای تسهیلات بوده و مدیران این بانک در تلاش هستند تا سهم وام‌های خرد را در قالب کارت‌های اعتباری با آسان‌تر سازی شرایط و هماهنگی با بانک صادرات افزایش دهند. این بانک در دی‌ماه امسال بالغ‌بر ۱۶۴ هزار و ۶۰۵ میلیارد و ۴۳۳ میلیون تسهیلات پرداخت کرده که از این میزان حدود ۹ درصد در قالب وام فروش اقساطی، ۲۳ درصد تسهیلات خرید دین، ۹.۷ درصد تسهیلات مشارکت مدنی و ۴۳ درصد سایر تسهیلات بوده و از محل پرداخت تسهیلات در دی‌ماه امسال بانک موفق به کسب درآمد به میزان ۱۲ هزار و ۲۵۷ میلیارد و ۵۱۷ میلیون ریال شده که ۱۹.۸ درصد این درآمد بابت وام‌های فروش اقساطی، ۱۵ درصد سود تسهیلات مشارکت مدنی، ۹.۷ درصد سود تسهیلات خرید دین و ۲۴ درصد درآمد از محل سایر تسهیلات بوده و مجموع درآمد بانک صادرات در ۱۰ ماه نخست امسال هم ۱۱۱ هزار و ۹۷۷ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال برآورد شده است.
رکوردشکنی در جذب سپرده‌ها
نکته قابل‌ملاحظه اینکه بانک صادرات از آذرماه امسال موفق شده تا مانده سپرده‌های خود را از مرز ۲ هزار میلیارد تومان عبور دهد که نشان موفقیت بانک در جذب منابع از محل اعتماد سپرده‌گذاران دارد و میزان مانده سپرده‌های بانک در پایان دی‌ماه امسال هم به حدود ۲۰۵ هزار میلیارد رسیده است و جمع سود پرداخت‌شده به سپرده‌گذاران در پایان ۱۰ ماه نخست امسال بالغ‌بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. نتیجه این سیاست اعتباری بانک صادرات، تضمین سودآوری بانک با تکیه‌بر اعطای تسهیلات در قالب عقد خرید دین، افزایش حجم ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی ریالی مورد مطالبه مشتریان و شرکت‌های بزرگ بوده که باعث شده روند مطالبات معوق این بانک دستکم در ۱۰ ماه نخست امسال ۷ درصد کاهش یابد. یک جهت‌گیری صحیح در قالب اعمال حاکمیت شرکتی و بانکداری شرکت و البته بهداشت اعتباری که تقویت‌کننده سود قابل‌انتظار سهامداران در آینده خواهد بود.
پرهیز از سفته‌بازی روی نماد وبصادر
اقبال سهامداران وفادار و آینده‌نگر به سهام وبصادر باعث شده تا رتبه نقد شوندگی این بانک در بازار سهام همچنان در محدوده رتبه ۵ در بین شرکت‌های حاضر در بازار سهام حفظ شود و بازده هر سهم این بانک در نیمه نخست امسال از مرز ۴۰ درصد هم عبور کند. هرچند این بازده نسبت به سایر شرکت‌ها زیاد چشمگیر نیست اما دلیل آن را باید در استراتژی بلندمدت مدیریت بانک صادرات جستجو کرد، استراتژی مبتنی بر حفظ رتبه نقد شوندگی مطلوب، جلوگیری از بسته شدن نماد وبصادر، دور نگه‌داشتن ارزش دارایی سهامداران وفادار از فرازوفرودهای تند قیمتی و درنهایت تعیین ارزش سهام بر اساس عرضه و تقاضای واقعی به‌جای سفته‌بازی روی سهام بانک صادرات. این استراتژی تضمین‌کننده سودآوری پایدار سرمایه‌گذاری روی سهام بانک صادرات در افق بلندمدت است./اختصاصی دنیای بانک

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا