میراث چقازردی و همکاران در بانک سپه

به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک،شاه‌بیت رفع تحریم‌های بانکی بدون تردید، برداشته شدن تحریم‌های بانک سپه آنهم در وقت اضافه و روز اجرای برجام بود و تیم دیپلماسی وزارت خارجه و دولت با هوشمندی خاصی موفق شدند تا این دستاورد سترگ را برای بانک دولتی سپه به ارمغان آورند و حالا با گذشت چند ماه از اجرای برجام باید پرسید هیات مدیره بانک یادشده چه اقدامی برای بهره‌مندی از مواهب رفع تحریم انجام داده‌اند چرا که انفعال و روزمرگی اصلا جایز نبوده و نیست.

محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه اخیرا و در جریان سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان کرمان اعلام کرده بود که شعب خارجی بانک سپه وارد فاز عملیاتی می شوند. وی گفته است: ما برای استفاده از ظرفیت های این بانک در راستای کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشور، درکوتاه ترین زمان اقدامات لازم را برای آغاز به کار شعب خارجی خود انجام داده ایم. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که مدیرعامل بانک سپه در روز معارفه‌اش برای نشستن بر صندلی ریاست این بانک وعده داده بود: انشاالله با خروج بانک‌ها از تحریم، بانک سپه قدرتمندتر از گذشته در عرصه اقتصادی کشور ایفای نقش می‌کند. از جمله برنامه‌های اعلام شده از سوی چقازردی، عملیاتی کردن برنامه‌های ارزی بانک به ویژه در خصوص تقویت شعب و واحدهای خارج از کشور، تقویت نیروی انسانی، تجهیز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، توجه به استانداردهای روز دنیا در خصوص حاکمیت شرکتی، فعالیت واحد تطبیق، کنترل های داخلی و تلاش برای افزایش سرمایه بانک متناسب با  الزامات کمیته بال اعلام شده است.

این عضو هیات مدیره بانک سپه حتی در نامه‌ای که به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نوشته بود، قول داده تا بانک بزرگ سپه که همواره یک بانک منضبط، قانونمند و مورد اعتماد مردم و کارگزارن بین المللی است، در دوران پساتحریم نیز بتواند با نقش آفرینی دو چندان در اقتصاد کشور پاسخی درخور و شایسته به مجاهدت و تلاش های به عمل آمده تقدیم کند. چقازردی حتی با ابراز خوشحالی از رفع تحریم بانک سپه، لغو تحریم های ناعادلانه بین‌المللی را « حماسه بزرگ و غرور آفرین» خوانده بود و حالا باید از او این سوال را پرسید که تا میزان توانسته به برنامه‌ها و وعده‌های خود عمل کند و تاکنون برای بازگرداندن اعتماد کارگزاران بین‌المللی چه گام‌هایی برداشته است؟

به گزارش دنیای بانک، هرچند اعلام نشده که بانک سپه در دوران تحریم‌ها چه سهمی از کل مبادلات ارزی کشور را در اختیار داشته است، اما مدیرعامل این بانک در دیدار با عباس عراقچی و حمید بعیدی‌نژاد گفته بود که  بیش از هفت و نیم میلیارد دلار از کل ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار مبادلات ارزی کشور قبل از تحریمها توسط بانک سپه صورت می گرفت که حدود ۲۵ درصد از کل مبادلات ارزی کشور قبل از تحریمها را شامل می شود. حالا هم انتظار از تیم مدیریتی بانک سپه تلاش برای برگرداندن سهم از دست رفته بانک یادشده است. البته این مهم در گرو اصلاحاتی جدی در استانداردهای مورد انتظار جهانی است و مهم‌تر رفع خلا‌ها و ابهام‌های احتمالی بانک‌های خارجی.

بانک سپه پیشتاز شود

راستی چرا انتظار از بانک سپه بیش از سایر بانک‌هاست و چرا در این نوشتار به صراحت مطالبات از مدیرعامل و هیات مدیره بانک سپه مورد تاکید قرار گرفته است؟ دلیل روشن است، بانک سپه بر خلاف بسیاری از بانک‌های کشور فشار تحریم‌ها را تحمل نکرده است و یکی از بانک‌های پیشتاز در عرصه بین‌الملل همین بانک سپه بوده که در نتیجه تحریم‌ها حتی هشت سال از خدمات سوئیفت هم محروم بود و سرانجام در ساعت ۱۹ روز دوشنبه بیست و ششم بهمن ماه سال گذشته پیام گروهی برای اعلام شروع فعالیت این بانک و حضور مجدد در عرصه بین المللی برای کلیه کارگزاران ارسال شد.

بانکی با سابقه بیش از ۹۰ سال و البته به عنوان نخستین بانک ایرانی، یکی از شناخته‌شده‌ترین بانک‌های ایران در عرصه جهانی است که از قضا بیشترین هزینه را به دلیل تحریم‌ها به جان خرید اما تسلیم نشد و اگر قرار باشد تحولی و گشایشی در روابط بانکی ایران با بانک‌های جهان به ویژه اروپایی ایجاد شود، انتظار از بانک‌های قدیمی و ریشه‌داری چون بانک سپه بیشتر از دیگر بانک‌هاست. مدیران بانک سپه باید قدردان حمایت‌ها و رایزنی‌های دولتمردان از رئیس جمهور محترم تا وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد نظام باشند و نباید منتظر باشند که همه موانع با دیپلماسی برداشته شود، اگر این گونه تصور شود، پس دیپلماسی بانک سپه چه می‌شود؟ مگر نه این است که به گفته مدیرعامل بانک سپه آغاز به کار شعبه این بانک در رم پایتخت ایتالیا در پی سفر سال گذشته، رئیس جمهور ، مذاکرات مقامات عالی رتبه کشور، تلاش بانک سپه، و پیگیری مسئولان بانک سپه رخ داد. حالا باید دید این بانک قدیمی ایران برای احیای روابط بانکی‌اش با دیگر بانک‌های دنیا چگونه اقدام خواهد کرد و به طور خاص با احیای روابط تجاری ایران و ایتالیا، بانک سپه چه سهمی از مبادلات بانکی دوکشور را پوشش خواهد داد؟

افزایش سرمایه بانک و تدوین برنامه برای افزایش سرمایه شعب خارج از کشور، تقویت نیروی انسانی شعب خارجی و توجه ویژه به رعایت استانداردها و مقررات بانکداری در حوزه بین المللی و استانداردهای نظارتی از جمله کمیته بال، حاکمیت شرکتی (Corporate Governance)، مقررات مبارزه با پولشویی و رعایت توصیه های FATF ، ایجاد و تقویت حسابرسی داخلی (Internal Audit) و سایر الزامات آن به عنوان جدی‌ترین برنامه هیات مدیره بانک سپه البته گامی مهم به شمار می‌رود که طی کردن این راه آسان نخواهد بود.

تاریخ قضاوت خواهد کرد

دوران مدیریتی در ایران کوتاه است و فرصت خدمت‌ کردن به سرعت می‌گذرد و این تاریخ است که درباره میراث به جای مانده از محمد کاظم چقازردی و اعضای هیات مدیره بانک سپه قضاوت خواهد کرد. فرصت خدمت را باید غنیمت دانست و دچار روزمرگی و انفعال نباید شد. بانک سپه روزهای سخت‌تر از دوران تحریم‌ها را در پیش خواهد داشت. 

نمایش بیشتر

بهاره صفاری

سردبیر دنیای بانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا