توزیع فشار تورم بر دارا و ندار
![](https://www.donyayebank.ir/wp-content/uploads/old_site/20207292078338.jpg)
اما این روایت نرخ تورم سالانه بر دهکهای هزینهای است و نرخ تورم نقطه به نقطه به عنوان شاخص تغییرات قیمت یک سبد کالاها و خدمات یکسان در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال و مقایسه آن با نرخ تورم نقطه به نقطه خردادماه نشاندهنده افزایش فشار تورمی بر دهکهای ضعیف و متوسط به ویژه با در نظرگرفتن سهم و ضریب اهمیت کالاها در سبد مصرفی خانوارهاست.
به گزارش دنیای بانک و بیمه، نرخ تورم نقطه به نقطه کل در تیرماه امسال برای دهک اول به عنوان فقیرترین قشر جامعه نسبت به خرداد سال جاری ۵.۳ واحد درصد رشد کرده و برای دهک دهم یعنی ثروتمندان ۵.۷ واحد افزایش ثبت شده که نشان میدهد فشار تورم کل نقطه به نقطه بر فقیرترین و ثروتمندترین قشر جامعه بیشتر از سایر دهکها بوده است. اما اگر نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکیها و آشامیدنیها را در نظر بگیریم وضعیت به طور کلی فرق میکند، به نحوی که هرچه دهکهای هزینهای ضعیفتر باشد، فشار نرخ تورم خوراکیها و آشامیدنیها بیشتر بوده است. به گونهای که نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه امسال برای دهک اول نسبت به خردادماه ۸.۵ درصد، دهک دوم ۷.۹ درصد، دهک سوم ۷.۵ درصد بیشتر شده و برای دهک دهم ۴.۴ واحد افزایش ثبت شده است. به بیان روشنتر نرخ تورم نقطه به نقطه تیرماه امسال در گروه خوراکیها و آشامیدنیها در کل کشور ۲۱ درصد برآورد شده اما میانگین نرخ تورم خوراکیها و آشامیدنیها در ۶ دهک فقیر تا متوسط جامعه بالای نرخ تورم کل کشور بوده است و به این ترتیب اقشار ضعیف و متوسط بیشترین فشار ناشی از افزایش قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی را تجربه کردهاند.
اثر نرخ تورم نقطه به نقطه بر دهکهای هزینهای در ۲ ماه خرداد و تیر ۹۹